Избрани Новини
Свилен Крайчев иска кметът да управлява тролейбусите
Варна може да развие тролейбусната инфраструктура с пари от еврофондовете, коментира депутатът от ГЕРБ Свилен Крайчев.
По неговите думи, морската столица има възможност да ползва 50 милиона лева от оперативна програма „Транспорт“. Парите са предназначени за развитие на градския обществен транспорт, но не могат да се използват за ремонт на пътища. За да получи средствата общината трябва да кандидатства с проект и да спечели финансирането. Преди това обаче е необходимо Варна да се сдобие с така наречения транспортен мастърплан, чиято изработка зависи от държавата.
Според Крайчев е задължително и общинското търговско дружество „Градски транспорт“ да бъде разделено на две. Тоест тролейбусния транспорт да бъде отделен от автобусния. Задължително е и това да стане чрез общинско предприятие, което ще е на пряко подчинение на кмета на града, а не в търговско дружество, каквото е сега „Градски транспорт“.
Причината според варненския депутат от ГЕРБ е, че общинските дружества се управляват от съвети на директорите, които пък се назначават от местния парламент. „Тоест, тези общински фирми са едни партийни касички“, подчерта Крайчев.
Той е бивш общински съветник, от ГЕРБ, но се задържа малко в местния парламент, тъй като стана заместник-кмет на Варна, а Кирил Йорданов го натовари да отговоря за транспорта.
По думите на Крайчев, развитието на варненския тролейбусен транспорт от години е изоставено. Според него причината е именно в тома, че „Градски транспорт“ е партийна касичка. „От тролеите де могат да могат да мъкнат нафтата с туби“, красноречив бе депутатът.
Всъщност „мъкненето“ отдавна не става с туби. Това беше разяснено от новоназначения съвет на директорите на общинското транспортно дружество. Според шефа на борда Емил Данаилов, през 2007 г. „Градски транспорт“ е сключил изключително неизгоден договор за доставка на дизелово гориво. В него било записано, че общинската фирма плаща литър нафта по цени на дребно. И конкретно – колкото е цената на дизела по бензиностанциите на „Лукойл“. Договора обаче не с тази фирма, а с „Трансойл“.
„Градски транспорт“ купува по 6000 литра нафта на ден, съобщи още Данаилов. Всяка нормална фирма би си издействала търговска отстъпка при потребление на такова количество дизелово гориво. Според новия шеф на борда, възможната отстъпка е между 13 и 18 %. Така литър нафта в момента би струвал 1,76 лв. с ДДС на общинската фирма, а тя плащала по 2,20. Дори цената ставала 2,30 лв, тъй като били изпускани договорените срокове за разсрочено плащане. Общински съветници бързо пресметнаха, че „Градски транспорт“ губи по около 100 000 лева на месец от липсата на отстъпка в цената на горивото. Данаилов пък подчерта, че за три години са платени 1,2 милиона лева само за неустойки на доставчика на дизел.