Исторически 26-часов полет на соларен самолет

Архив Варна

08-07-2010, 12:14

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Експерименталният, задвижван само от слънчевата енергия самолет кацна днес в 9.01 ч. сутринта в Западна Швейцария, завършвайки първия полет, продължил 26 часа, без кацане, предаде AFP.

Репортери са наблюдавали експерименталния полет на самолета Solar Impulse (Слънчев Импулс), управляван от пилота Андре Боршберг.
Самолетът е направил безпроблемно кацане в авиобазата Payerne в Западна Швейцария, около три часа, след разсъмване.

"Това е първият път, когато слънчев самолет е летял през нощта", каза Бертран Пикар, ръководител на екипа, "Това беше моментът, който доказа, че мисията е успешна. Успяхме!" каза той пред журналисти.

Високотехнологичният едноместен самолет излетя от Payerne в ранните часове (около 7 ч.) на сряда, в първия по рода си опит за пилотиран полет, захранващ се само и единствено от слънцето, съхранявайки енергия, достатъчна, за да може да се поддържа полет и през нощта.

Директорът на полета Клод Николиер заяви, че е повече от доволен от експеримента.

По време на нощтните тъмни часове, самолетът беше захранван от заредените през деня батерии, по време на 14-часовия дневен полет, благодарение на масивния брой от 12 хиляди слънчеви клетки на крилата, които са с размера на пътнически самолет.

"Това беше супер полет, много по-добър от очакваното", добави Николиер, бивш космически астронавт.

Безизразното, уморено лице на 57-годишният пилот Андре Боршберг се промени в широка усмивка, когато екипът му показа живи изображения на полета, заснети с уеб камера.

Когато се стъмни, имаше опасения, че акумулираната енергия няма да бъде достатъчна за завършване на полета до утрото.

Въпреки това, Пикар разкри рано днес, че на самолетът се е приземил сутринта със запас на енергия, достатъчна за още 3 часа полет, съхранена в неговите батерии. Това е много повече, отколкото беше очаквано от екипа, създал иновативния Solar Impulse.

"Нищо не може да ни попречи да направим още един денонощен полет!", каза въодушевен Пикар пред журналистите,разказвайки за следващата цел, която екипът иска да постигне -  първо трансатлантически полет, а след това и околосветски. Надеждата е това да бъде постигнато до 2013-2014 г.

Първият прототип на соларния самолет е с формата на гигантско водно конче и е покрит със слънчеви панели по крилата си, дълги 63 м., колкото е размерът на пътнически самолет Airbus А340.

Слънчевите клетки и почти половин тонните батерии осигуряват енергия за четири малки електрически двигатели и витла, "с мощност, колкото един скутер", както го определи екипът. Интересното изобретение тежи малко повече от салон на кола.

Екипът е мотиворан от желанието да се докаже, че чистата енергия е технически възможно да се прилага на много места и трябва да се разработи и използва по-широко - за транспорт, в бита и на работното място.

"Ние наистина не бяхме убедени до този момент", призна Пикар. "Това, което направихме днес във въздуха е пример за това какво трябва да се направи на земята".