“Стандарт”: Бием Европа по скъпи коли

Архив Варна

11-07-2010, 05:55

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

В днешното си издание вестникът цитира данни от доклад на Европейската комисия, сравняващ производствените тарифи на 27 марки автомобили и около 80 модела, продавани в съюза през 2009 г.

Изводът, който се налага, след публикуване на проучването е, че българите плащат повече за нови коли в сравнение със средните цени за ЕС.

От проучването става ясно, че най-солени излизат марките, които не се правят на Стария континент. Така например Suzuki Grand Vitara идва у нас на цена с близо 28% по-висока от средната за ЕС. Nissan Micra пък бил предлаган с 30% по-скъпо, а Honda Civic - с 35%. Като цяло колите у нас са със средно 10 на сто по-високи цени в сравнение с останалите страни членки.

Има обаче и марки, които са по-евтини, сочи докладът. Така например Renault Megane през 2009 г. се е продавала с 5,5% по-евтино в сравнение с ЕС, Peugeot 407 - е струвала с 2,8% по-малко, но пък по-масовата Peugeot 207 се продава на цена с 18,6% по-висока от европейската. Opel Corsa у нас също тръгва от сума с 16,5% по-висока от средноевропейската. FIAT продава с 5-9% по-скъпо, а за модела Bravo българите плащат със 17,8% повече. Citroen C4 Picasso e вървял с 14,2% по-евтино, отколкото в ЕС. При по-високия клас коли пък се вижда, че е по-скъпо да си купиш у нас BMW, отколкото в Румъния или Швеция.

Като цяло цените в България през 2009 г. са паднали с около 9%, но отново остават по-високи от средните за ЕС, а цените на автомобилите в Европа са паднали средно с 0,6%.

Но това не е в резултат на кризата, а е следствие на световното свръхпроизводство в сектора и на конкуренцията между фирмите. Въпреки че стават по-достъпни, колите продължават да са най-скъпото нещо, което голяма част от домакинствата в ЕС купуват, сочи докладът на Еврокомисията.