Избрани Новини
Дневник: Мечтата за целогодишния курорт
Кое е първото нещо, за което се сещате, когато чуете "ваканция в Алпите"?
Вероятно за стотици километри ски писти, сняг, зимни спортове. Тогава сигурно ще останете изненадани от факта, че в някои от големите курорти в тази планина близо 25% от приходите за туризма се трупат през лятото, а амбицията на местните хотелиери е те да се увеличават.
Снежната ваканция е първата асоциация на повечето хора и за големите планински курорти в България. През последните години обаче хотелиерите в тях също разработват все повече летни програми, а местните общини и сдружения организират събития, опитвайки се да привличат туристи покрай тях.
Амбицията на всички е една и съща - да се осигури целогодишна заетост на базите, макар на този етап това да не се случва. Някои от хотелиерите наричат тези опити "логично развитие на нещата", други казват, че все по-трудно им излизат сметките само от зимния сезон, а трети са убедени, че лятната почивка на планина е също толкова атрактивна, колкото и зимната - просто е нужна повече реклама и алтернативни занимания за гостите. Има и друга важна причина - хотелите от по-висока категория не залагат само на сезонните туристи.
"Хотелите, които поддържат високо качество на услугите, са отворени целогодишно", коментира търговският директор на "Шарлопов хотелс" Сийка Кацарова. Компанията е собственик на грандхотел "Мургавец" в Пампорово.
По думите на Кацарова поддръжката на висококвалифициран персонал и качество на предлаганите услуги не може да се осигури със служители само през сезона. На подобно мнение е и управителят на "Ястребец уелнес енд СПА" в Боровец Христо Палазов.
"Хотелите, предлагащи услуги с високо качество, мислят дългосрочно", казва той, което според него и предопределя целогодишно отворените врати. Според хотелиерите именно така може да се създаде и по-голяма лоялност от страна на клиентите.
Каква е картината
През това лято между 40 и 60% от хотелите в Банско, Боровец и Пампорово работят, сочат данните на местните общини и туристически сдружения, което е ръст спрямо предходни години.
Увеличават се и възможностите за развлечения в планината - местните хотелиери и общини инвестират все повече в различни занимания и изграждането на събитиен календар. Въпреки това все още не може да бъде осигурен такъв поток от хора, който да прави отварянето на хотел през лятото атрактивно.
По данни на хотелиерите и в трите курорта през юни заетостта на базите е била под 20%, като надеждите са тя да се увеличи през юли и август, тъй като това са месеците на отпуските. "Средната заетост на хотелите през лятото е между 10 и 12-13%, малко по-висока е през юли и август", казва председателят на сдружението на хотелиерите и туроператорите в Банско Янка Рахова.
По думите й браншът се старае да я увеличи до 50%, което ще направи и отварянето на хотел през лятото рентабилно. Лятна заетост около 50% е и целта на хотелиерите в Боровец и Пампорово.