Общината кани брокери да продават недвижимите й имоти

Мисия Варна

19-07-2010, 14:08

Снимка:

АРХИВ: IMPACT PRESS GROUP

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Фирми за недвижими имоти може да участват в продажбата на парцели, сгради, жилища и въобще всякакво общинско имущество, което по план е сложено на тезгяха.

Това предложи зам.-кметът по финансите Борислав Борисов на заседанието на бюджетната комисия към местния парламент. Причината е, че общината изостава от разчетите си – към 30 юни е продала едва 12 % от планираното. Според съветници това се дължало и на завишените цени, на които местната власт предлага имотите. Сумите нямали нищо общо с пазарните в момента. Брокерите може да посредничат при общинските сделки, естествено срещу процент от продажбите.

Според строителния предприемач и общински съветник от партия ГЛАС – Пламен Андреев, от всички обявени за продан общински имоти едва четири били в рамките на града. От тях пък само един си заслужавал да бъдат инвестирани пари за придобиването му. Тоест, за да има приходи общината трябва да предлага по-атрактивните си и апетитни имоти на пазара.
Данните подкрепят тези думи, тъй като към полугодието на търг са продадени само 3 общински имота, а за други 21 изобщо не са се появили купувачи. За шестте месеца от началото на годината не е продадено нито едно общинско жилище, но причината за това е многократното връщане на наредбата, която определя условията за осъществяването на този вид сделки.

54 % от общо 209 милиона лева е изпълнението на местния бюджет към средата на годината, отчете зам.-кметът Борисов. Въпреки това данните показват, че икономическата криза във Варна продължава да се задълбочава. По думите му, основен показател за това са приходите от данъка върху придобиване на имущество – при планирани общо 17,6 милиона за 2010-а, към полугодието са събрани само 6,5 милиона, което е едва 37 %. Изпълнението на същото перо в средата на миналата година е било 51 на сто.

Събираемостта на имуществените и други местни данъци към шестмесечието е добра – 52 на сто, което в левове се равнява на малко над 26 милиона. Преизпълнението се дължи на данък „сгради“ - 67 % към средата на годината или 12,7 милиона лева. Приходите от налога върху автомобилите са паднали с 4 на сто спрямо миналата година, въпреки че към 30 юни са събрани 51 % от планираните за 2010 средства.

Обобщено към средата на годината приходите в бюджета са малко над 106 милиона лева. Именно тази сума представлява 54 на сто от 209-милионната макрорамката за цялата 2010-а. В отчета на шестмесечието обаче влизат и наличните средства на общината, които са по банкови сметки – близо 21 милиона лева. Също и облигационният заем от 11,7 милиона лева. Той пък ще бъде усвоен във второто полугодие, но поетапно. През това време парите са на влог при 5 % лихва в банката довереник на облигационерите - ОББ. Цялата общинска емисия беше изкупена от австрийска финансова групировка с посредничеството на „Булброкърс“, като лихвата по заема пък е 5,5 %.

Месечните такси за детски градини може да скочат от сегашните 48 лева на 70 лева. Това е старо предложение на зам.-кметът Борисов, но днес той отново го постави на вниманието на бюджетната комисия. Причината е, че издръжката на едно дете в градина струва на общинската хазна 309 лева на месец, докато миналата година е била 263 лева. Повишението от 46 лева се дължи на по-ниската средномесечна посещаемост, която за полугодието е 68% Причината е в тежката зима и минусовите температури, които принудиха много родители да държат децата по домовете си. Дали месечната такса за градините да бъде увеличена на 70 лева или до някаква друга сума или ще запази сегашния си размер от 48 лева, зависи от местния парламент.