Пълна каша с конкурсите за градския транспорт

Мисия Варна

21-07-2010, 15:18

Снимка:

ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Може ли да се окаже, че от 2007 година насам автобусите по линиите на градския транспорт извършват... нелегален превоз на пътници, естествено срещу заплащане.

Този въпрос възникна след днешното заседание на комисията по транспорт към местния парламент. Както ВарнаУтре.бг информира, преди около месец стана ясно, че транспортната фирма „Коско“ е съборила на последна съдебна инстанция заповедта на кмета, с която й бяха отнети линиите с номера 15, 15Б, 115 и 148.

Днес се оказа, че и друга транспортната фирма - „Делтакар“, е спечелила делата си във Върховния административен съд. До 2007-а фирмата е возила пътници от и до Галата по номера 17, 46 и 60 и иска общината да й върне тези линии. В нейно писмо до кмета и председателя на общинския съвет се твърди, че всички конкурси, проведени през 2007 година, са незаконосъобразни. Става въпрос за конкурси за три пакета линии от градския транспорт  - 1, 20, 122 и 23; 17, 46 и 60; 7, 18, 118 и 40. От една страна висшите магистрати са отменили решение, с което са утвърдени етапите и пакетите за провеждане на конкурсите. От друга страна пък са установили, че решения на общинския съвет и заповеди на кмета, свързани с конкурсите, са ограничили конкуренцията на пазара на обществения превоз на пътници.

Според юристите на „Делтакар“ решенията на висшите магистрати означават, че обслужването на линиите на градския транспорт трябва да бъде възстановено положението, каквото е било преди конкурсите от 2007 година. Също и да бъдат организирани нови такива. От „Делтакар“ предупреждават общината, че ако не им върне линиите, няма да участват в никакви преговори относно размера на обезщетението, а директно ще си търси правата в съда. Според превозвача в момента общинската фирма „Градски транспорт“ работи нелегално по линиите с номера 17, 46 и 60.       

По думите на председателя на транспортната комисия Красимир Маринов, общинският съвет не е страна по този казус, тъй като договорите с превозвачите са сключени от кмета.

Комисията обаче даде зелена светлина за провеждането на конкурс, чрез който да бъдат отдадени бившите линии на „Коско“ - 15, 15Б, 115 и 148 плюс номер 12. Критерии, по които да бъде избрана фирмата победител обаче, не бяха определени. Тоест, ще важат старите. Това пък предизвика спор между юристите на кметската администрация и на местния парламент дали Висшият административен съд е отменил старите критерии или не.

Според шефа на правния отдел в общината, Иван Великов, са необходими нови критерии, тъй като старите са паднали. Адвокатката на общинския съвет Валентина Софрониева обаче заяви, че не са и конкурсът за автобусните линии може да се проведе по старите критерии. Комисията се довери на своя юрист, но за следващото заседание поиска общо становище от правистите.