"Класа": Около 40 кораба останаха да плават под български флаг

Архив Варна

29-07-2010, 05:22

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Кораби на български дружества плават под знамената на Панама, Малта, Коморските острови, Сейнт Винсент и Гренадини, Словакия, Маршаловите острови и дори Монголия.

Морският регистър на Панама „притежава” 6323 кораба, следван от Либерийския с 2204, Китай – 1826, и Малта – 1438. В момента около 40 кораба са под български флаг, като доскоро са били над 100. От 2006 г. до януари 2010 г. от регистъра са заличени 67 кораба. Това пише днес вестник "КЛаса".
Предстоят промени в Кодекса за търговското корабоплаване (КТК), съобщи в началото на юли транспортният министър Александър Цветков. Според него това ще повлияе пряко на броя на корабите, плаващи под български флаг.
Инициативата за изменение на законодателството е на граждански морски сдружения, базирани основно във Варна и Бургас, включително асоциацията на корабособствениците и Параходство „Български морски флот“, съобщиха за „Класа“ експерти. Засега предлаганите промени основно засягат ипотекирането на плавателните съдове.
Вносителите на предложенията се мотивират, че българският флаг трябва да стане по-атрактивен. Мненията как ще стане това са противоречиви.
Неслучайно с термина „атрактивен“ инициаторите се опитват да се разграничат от практиката на държави, предоставящи удобен флаг. В анализ на бившия областен управител на Варна Петър Кандиларов, публикуван от сайта pan.bg, се посочва, че в условията на световна криза корабособствениците търсят различни възможности за запазване на печалбата. Включително със сваляне на разходите за заплати, осигуровки, за безопасност на плаването или ниски данъци. Такава възможност предоставят държавите, създали „удобни знамена”. Обикновено това са по-слабо социални страни. Там под въпрос е трудовото законодателство. Най-привлекателна е възможността да се избегне от отговорност при корабокрушение, посочва Кандиларов.
В такъв случай е логичен въпросът, каква е разликата между удобен и атрактивен флаг и възможно ли е флагът да стане привлекателен, без да пострада репутацията ни на морска държава?
„КТК е съставен още през 1970 г. Значителна част от текстовете, които засягат търговската част на корабоплаването, са резултат от действащи международни конвенции“, коментира Антон Антонов, президент на агенция „Евробалканконсулт”.

Корабните ипотеки

„Промените в КТК засягат основно ипотеките на корабите. Предложенията са мотивирани и с идеята за „привлекателен“ български флаг. Такъв правен термин няма никъде по света. Дебатите се свиха до отношенията между банките и получателите на кредити“, заяви Антонов. Той определи като положителни създадените облекчения за морска ипотека, а оттук и за Параходство „Български морски флот“ като единствен голям корабопритежател у нас.
„Текстовете за морската ипотека бяха доста тромави“, коментира още Антонов. Според него ще е по-полезно държавата да направи национална стратегия за сектора, която да обхваща поне следващите 10 г.

Офшорните зони

„Почти навсякъде по света удобните флагове съвпадат с офшорните зони. За един корабособственик е много по-удобно да е в Малта или на остров Ман, защото ще плаща много по-малко данъци“, коментира още Антонов. Според него засега освен стратегия, на България й липсват още икономически условия и ресурс да направи флага си привлекателен.
„Първо е необходим голям товарооборот в Черно море, плюс специфична данъчна политика и добри условия в пристанищата“, аргументира се специалистът. Едва след това може да се направи законодателната промяна.
„Ако направим флага удобен, ще влезем в противоречие не само със случващото се в Европа, а и с целия цивилизован свят. САЩ, Великобритания и Франция вече предприемат действия срещу офшорните зони“, каза още Антонов.
„Промените в КТК имат за цел да се повиши привлекателността на българското знаме. От много години пледирам да направим втори регистър, което би донесло на България милиони долари приходи“, коментира през „Класа“ кап. Богдан Богданов, който е работил в БМФ, пристанище Варна и чужди компании. Според него има две условия, за да стане един флаг привлекателен: законодателството и компетентността на морската администрация.
„Но това не е включено в проекта за изменение на КТК“, отчита капитанът.
Много корабособственици регистрират всеки кораб на името на отделна фирма. По-често това са офшорни компании. Ние в момента и да искаме, няма как да регистрираме такива кораби по нашето законодателство. В това е смисълът на един втори регистър. Той в никакъв случай не означава, че могат да бъдат регистрирани кораби, които не отговарят на изискванията, аргументира се кап. Богданов.
Той отчита, че досега българският флаг никога не е бил удобен. Но отварянето на втори регистър и привличането на корабособственици би донесло на държавата сериозни приходи.
Защо вторият регистър повишава привлекателността? От една страна, изискванията към основния регистър могат да си останат. Вторият регистър дава възможността да бъдат регистрирани корабособственици, чието седалище е някоя офшорна компания, без да се понижават изискванията към плавателните съдове, обяснява експертът.