Избрани Новини
Туризмът – начин на употреба
Всяко лято по това време някой зад граница се скрива в храстите и от там стреля напосоки към българския туризъм. После, недооценили и недомислили същината на въпросното действие, ние подемаме информацията и сами смело доразбиваме останалото от тази прекрасна индустрия, с която разполагаме в България. Така, години наред все се явяваше анализатор или пътешественик, недоволен от това, че цените в българските хотели и заведения са твърде високи, после идваше друг, който критикуваше предоставяните услуги, напълно несъответстващи според него на парите, които се искат за тях. Имаше екологични препятствия, политически и социални бариери. Имаше криминална обстановка и какво ли още не. Всичко, което би могло да накара потеглилите насам летовници да се изплашат, да размислят и да променят ваканционните си посоки или просто да разформироват багажа и да задържат тръгването за по-добри времена.
Тази година почти ми липсваха отрицателните послания и се чудех до кога ли ще е така. Отговорът ме връхлетя внезапно преди ден с апокалиптичната версия за страшен украински вирус, който тръшкал наред курортисти по Черноморието. Лекарските кабинети се пукали по шевовете от хора с оплаквания. Отдъхнах си. Значи животът тече по старому и злото не е заспало завинаги, а само е задрямало до края на юли... Може би в очакване дъждовете, които до сега се изливаха да свършат неговата работа и да прогонят туристите от българското Черноморие. Но тъй като тазгодишните туристи се оказаха железни и неустрашими и продължиха да пътуват насам, злото запретна ръкави и се хвана на работа: да прогони когото може точно в разгара на сезона. Ако вирусът не свърши работа, за всеки склучай обясняваме пред света, че най-привлекателното у нас са евтиният алкохол и проститутките. Плашим света с кадри на пияни и невъзпитани чужденци, които превръщат курортите ни в увеселителни и нецензурни аборигенски места. Сякаш нямаме закони и правилници за обществения ред. Плюс страшния украински вирус – това реално е крах на туризма. Сега, докато изясняваме има ли вирус, няма ли, доколко страшен и доколко украински е той, ще превали 15-ти август и летният сезон на 2010-та ще е свършил... С поредното негативно послание. Изпратено от хора, които нямат интерес българската туристическа индустрия да оцелява и да се развива. И тиражирано от хора, които изобщо не берат грижа за тези мотиви, а просто се вълнуват колонките в изданията им да не останат празни. А това, че с антиреклама и с глупост един ден може напълно да изпразним България? Това се оказва далеч от дневния ред и от мислите им.
Жалко. Всеки нормален мислещ човек знае, че летните вируси са нещо естествено. И защо да са украински? Като спокойно биха могли да бъдат бразилски, или азиатски. Лично аз съм била и на трите споменати места и зная, че предпоставките да си внесем латиноамерикански или азиатски вируси са далеч по-големи. Като мислещ човек също така зная, че в случая изедниците задължително са украински, защото от две години насам текна туристически поток именно от Украйна. И ако някой има за цел да разпространява негативни послания за стопиране на туризма в България, логично е да намеси точно тази дестинация.
Сега да си кажем най-главното: условията за туризъм в България са великолепни. За такава пясъчна ивица, с каквато разполагаме ние, в две трети от света могат само да мечтаят. Слънцето, климатът, природата са неповторими. Изключвам аномалиите, които преживяваме напоследък, но те не са нещо локално, така че, ако влязат в учебниците по туризъм, ще бъде като изключение, а не като постоянни условия.
Второ: цените. Съобразени са със световния и националния контекст. Вече не можем да се оливаме по заведенията, но можем да си ги позволим. Говорейки за потребителите на дестинация, отчитаме привлекателната крайна „условна” цена, която, всъщност, изразява плащанията на туриста за всички желани от него услуги и стоки във връзка с пътуването му до тук и престоя му на това място.
Трето (най-важно): човешкият фактор. Всеки представител на частния бизнес знае, че ако си усмихнат, сърдечен и внимателен към клиента, вратата на доверието е отворена. Знае и още нещо, че когато клиентът поръчва, не можеш да отговориш отрицателно. Всичко има и всичко реално и законно е възможно. Така се прави частен бизнес, така се прави туризъм, така се гради имидж, така се увеличават заетите места в автобусите, самолетите и влаковете насам – към България.
За да го проумееш, трябва да тръгнеш от нулата, като във всяка една професия и във всеки бранш. И стъпка по стъпка, набирайки опит и професионализъм, да си изясниш картинката, така че да няма тайни ъгълчета, заключени информационни килери, да няма нещо, което не знаеш, или нещо, което не можеш. Българската туристическа индустрия имаше време да стигне точно до това ниво, на което всеки наистина запретнал ръкави, вече е открил тайните в тази област, има опита, знанието, самочувствието и куража да създава уникален туристически продукт. На място, където абсолютно всички видове туризъм са възможни: от ниско- и среднобюджетния летен морски рекреативен продукт, през здравния, културно-познавтелния, селския, хазартния или спортно-развлекателния до конгресния, панаирния, фестивалния и шопинг-туризма. Всички предпоставки са налице това великолепно място, наречено България, да се превърне в една от най-модерните и желани туристически дестинации. Нали един летен вирус няма да спъне движението и да убие набраната скорост по правилния път? Независимо дали някому е хрумнало той да се нарича украински, или другояче. Тъжното е, че няколко часа след като хората забравиха за страховитите стомашни неразположения, които убиват България като туристическа дестинация, сетихме се да тиражираме информацията, че туристи идват насам заради евтин алкохол и жени. Ако вирусът не ни събори, дано проституцията да го направи, така ли?
Глупаво е и е грозно сами да рушим труда и бъдещето си. Ако не го проумеем, никой няма да ни е виновен, че сме затрили нещо, дадено ни от бога и природата и изграждано с толкова много усилия, грижи и инвестиции.
А българският туризъм може да бъде не болки в стомаха, евтина ракия и платени момичета, а едно вълнуващо пътешествие в света на историята, невероятно културно или музикално преживяване или просто незабравима почивка на хубаво място със златни пясъци, сред усмихнати и дружелюбни хора. Изборът е изцяло наш.