"Ханделсблат”: ВАЦ казва сбогом на Балканите

Архив Варна

03-08-2010, 03:32

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Под това заглавие "Труд" публикува днес информация, която разбуни в неделя духовете на всички по една или друга причина недолюбващи ВАЦ-овите издания.

Вестникът обаче е заложил на по-пълна версия на статията в немския "Ханделсблат”.

“За нас Югоизточна Европа не е пазар на бъдещето. Нямаме намерение да засилваме позициите си там”, заявява управителят на Медийна група ВАЦ Бодо Хомбах за в. “Ханделсблат”, предаде кореспондентката ни в Берлин Ваня Енчева, пише "Труд".

Авторитетното издание за икономика публикува вчера становището на Хомбах под заглавие “Шефът на концерна Хомбах казва адиьо (от фр. сбогом- бел. ред.) на Балканите”.

“Групировката ВАЦ е решена да се изтегли от Югоизточна Европа, ако се намери добър купувач. Сърбия и Румъния са първите пазари, от които концернът се оттегля.

Без свободна конкуренция

Според Хомбах основната причина за изтеглянето от Балканите е липсата на свободна конкуренция на вестникарския пазар”, посочва в уводната си бележка “Ханделсблат”.

По-нататък изданието пише: “Групировката ВАЦ коренно промени становището си. След десетилетие и половина на Балканите медийният концерн от Есен предлага вестникарския си бизнес в Югоизночна Европа за продан.

“Югоизточна Европа за нас не е пазарът на бъдещето. Не искаме да засилваме позициите си там”, казва шефът на концерна Бодо Хомбах за “Ханделсблат”.

Бившият координатор на ЕС за Балканите иска в бъдеще да продава дялови участия, ако има подходящи предложения на заинтересувани. “В Югоизточна Европа сме готови на продажби само ако условията са удовлетворяващи” подчертава Хомбах.

“Ние можем, но не сме длъжни да продаваме. Тази свобода означава, че ще го направим едва тогава, когато имаме финансова изгода.”

Още тази година хората от Есен ще продадат дяловите си участия в Сърбия и Румъния. Досега концернът ВАЦ присъства със собствени вестници в Сърбия, Хърватска, България, Македония, Румъния и Унгария.”

Злоупотреба с власт

Според “Ханделсблат” настъпилият обрат в политиката на ВАЦ се дължи на повсеместната злоупотреба с власт в региона.

“Тясната обвързаност на олигарси с политическата власт тровят пазара”, критикува Хомбах. В някои държави от Югоизточна Европа вече липсвали честни конкуретни условия. Единственото изключение била Хърватия.

По-нататък “Ханделсблат” се спира нашироко върху проблемите на ВАЦ в Сърбия. Цитиран е икономическият министър Младжан Динкич, който точно за вацовия в. “Новости” заявява: “За ВАЦ няма повече място в Сърбия.”

“Ханделсблат” припомня, че конфликтът е възникнал, след като политици и олигарси са попречили на сделката по купуването на “Новости” от ВАЦ, която държи и 50 на сто от белградския в. “Политика”, както и 55 на сто от регионалния в. “Дневник”, излизащ в Нови Сад.

Наред с това ВАЦ била на крачка от излизането си от Румъния, твърди “Ханделсблат”. До подпис е стигнало споразумение със семейство Адамеску, което искало да изкупи 50-те процента дялово участие на групировката в “Романия либера”.

“При раздялата си с всички дялови участия в Югоизточна Европа ВАЦ трябва да действа при тясна съгласуваност с Източноевропейската банка. Лондонският паричен институт има участие в Източния холдинг на ВАЦ, който управлява целия бизнес в региона.

Хомбах вече води конструктивни разговори по стратегическия обрат с шефа на банката Томас Миро”, пише “Ханделблат” и добавя, че Хомбах бил разочарован от развитието на нещата на Балканите.

Олигарси си купуват влияние

Олигарси все по-често си купували вестници и списания, за да си осигурят политическо влияние, а не да печелят пари. Срещу такава пазарно изкривена конкуренция нямало никакъв шанс за успех, смятал Хомбах.

Срив в рекламата

Според “Ханделсблат” проблемите в Югоизточна Европа не се изчерпвали с калпава икономика и злоупотреба с власт. Сринали се и рекламните пазари. В почти всички държави процентът на спад във вестникарската реклама бил двуцифрен, за Румъния за м. г. той достигнал 70 на сто срив.

Най-силно ударено било швейцарското издателство “Рингие” с централа в Цюрих. Това довело до спиране издаването в Румъния на безплатния в. “Компакт”. Притиснати от нуждата, медийните концерни “Аксел Шпрингер” и “Рингие” обединили издателския си и интернет бизнес в Източна Европа.

Що се отнася до ВАЦ, групировката възнамерявала да засили позициите си на германския пазар, и то предимно в интернет-бизнеса. “Ханделсблат” твърди още, че Хомбах категорично отхвърлял упреци, че точно той бил изградил бизнеса на ВАЦ на Балканите.

“Това е пълна заблуда. Не съм имал подобна чест”, заявява язвително Хомбах. Когато през февруари 2001 г. поел длъжността си в групировката, 85 на сто от сегашната дейност на ВАЦ вече била налице.

“Точно поради факта, че толкова добре и отдавна познавам Балканите, не исках там да изнасям нито един модел на ВАЦ и настоявах за предпазливост”, заявява в заключение Бодо Хомбах.

Медийната групировка в цифри

В чужбина: Медийна група ВАЦ с общ оборот от 1,26 милиарда евро за 2008 г. постигна печалба в Югоизточна Европа от близо 200 милиона евро, твърди “Ханделблат”. Още няма статистика за 2009 г.

По собствени данни концернът е на печалба в Унгария, България, Хърватия и Македония. Като цяло в задграничния си бизнес ВАЦ не е на загуба. Според Бодо Хомбах, като се теглела чертата, сегашната равносметка била нулева.

В Германия: ВАЦ е един от най-големите издатели на регионални вестници в Европа. Групировката притежава общо 30 всекидневника, 19 седмичника и 189 списания.

В Германия силните позиции са в Северен Рейн - Вестфалия и Тюрингия. Наред с това неин е и популярният регионален интернет портал “Дер Вестен”.