Публикуват договорите на боклукчиите с общината

Мисия Варна

04-08-2010, 16:13

Снимка:

IMPACT PRESS GROUP

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Концесионните договори на сметопочистващите фирми с община Варна ще бъдат публикувани на интернет сайта на голямото кметство www.varna.bg »

Това реши комисията по благоустройство и комунални дейности към местния парламент. Идеята е всеки да може да види какво точно са задължени да вършат фирмите, които отговарят за чистотата в града. Комисията разгледа актуализацията на общинския бюджет в частта, отнасяща се за почистването на боклука. Всъщност се оказа, че актуализация няма, а само са прехвърлени пари в план-сметката за чистота от едно перо към друго.

Примерно от резервния фонд са взети близо 1,5 милиона, за да може общината да се разплати за почистването на снега през зимата. Така се оказва, че снегът също е боклук. Става въпрос за почистването му от тротоари, площади и прочие, тъй като изриването и изнасянето на снега от улици и булеварди си е съвсем различно перо в бюджета и няма нищо общо с чистотата. В крайна сметка се оказа, че почистването на снега - онзи, който е боклук, струва на варненските данъкоплатци 4 милиона лева.

Това даде повод на общинския съветник Радослав Коев да избухне с въпроса – защо са й на общината тези концесионери, които вършат едва 45% от дейностите по сметопочистване в града. Тоест, въпреки че фирми са взели на концесия чистотата, общината продължава да организира конкурси, да наема други фирми и да им плаща за отделни дейности по почистване, които много често се припокриват една с друга. Коев най-вече негодуваше срещу конкурса за наемане на фирма, която да изчисти канализационните шахти в града, което на практика става след дъждовете и наводненията, а е трябвало да бъде извършено преди това.

Местните парламентаристи отново припомниха, че са имали решение, което кметската администрация не е изпълнила – да бъде купена машина за почистване на шахтите. Тя струвала около 150 000 евро. Вместо това общината наела чрез конкурс фирма, която да отпуши канализацията срещу сумата от 500 хиляди лева. Неизпълнението на решението на съвета навеждало на мисълта, че общината облагодетелства някого чрез този конкурс. Освен това, ако била купена машината, 1/3 от шахтите в града вече щели да бъдат почистени, а не тепърва да се започва работа.

Като пример за припокриване на дейности бяха дадени озеленителните и сметопочистващите фирми. Едните минават, косят и хвърлят на пътя, а другите замитат в зелените площи. След това общината плаща допълнително за изхвърляне на треви и храсти. Такива пари още не са платени, но пък са заложени 1,2 милиона лева, подчерта Коев. „Все едно аз през декември сключа договор да ми почистват къщата 1 път седмично и да платя за предните 11 месеца на годината“, обясни той как всъщност общината прахосва парите на данъкоплатците.

Преразпределят парите за сметопочистването

Квотите по райони в града, чрез които се определя кой от колко пари се нуждае за сметопочистване и извозване на боклука, се нуждаят от актуализация, заключиха още местните парламентаристи от комисията. Последна такава била правена през 2003 година, а оттогава града се разраснал.

Към момента фирма „Титан“ чисти в Аспарухово, Младост и Одесос. „Адиан“ има грижата за боклука в район „Приморски“, а „Омега Интерклинър“ отговаря за Владиславово.

Общо за петте градски района (плюс петте села на територията на общината) фирмите получават от план-сметката за чистота над 10 милиона лева. Най много са парите за „Припомрски“ - над 28 % от общата сума. Следва „Одесос с почти 23,5 %, „Младост – 19 %, „Аспарухово“- 14,5% и „Владиславово“ - 12%. Именно тези проценти ще бъдат актуализирани, тоест – променени. Това автоматично ще увеличи или намали парите, които боклукчиите взимат. Едни съветници лобираха за „Владиславово“, като недоумяваха как може за почистването на „Аспарухово“ да се дават повече пари, други пък питаха, защо „Младост“ има по-малко от „Одесос“ и т.н.