Варна звучи като Барселона на испански!

Варна Лайф

09-08-2010, 11:08

Снимка:

ВАРНАУТРЕ.БГ

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Краткото име на Барселона на испански е "Варна", или "Барна" и концепцията на архитекта и председател на Съюза на архитектите в Каталуния - Агапит Борас е "Да свържа Варна и Варна", чрез настоящата си изложба в Морската столица.

Това творецът, който живее в Барселона, е изразил с картината с бяла и червена точка. И двата града са морски и лявата част на картината е Барселона на Средиземно море, а дясната точка - червената, е Варна на Черно море, което пък е с по-тъмен свят.

Това сподели днес Агапит Борас, чиято изложба "Архифакти от Голямата вълна" е в центъра на VII Биенале "Август в изкуството 2010".

Куратор на изложбата, съставена от живопис и инсталации, зад които се крие интересна символика, е арх. Станчо Веков.

"Интересно ми беше да работя по концепцията "Голямата вълна" на куратор Веков", сподели днес каталунският творец.

Изложбата ще бъде открита днес в 19.00 ч. в Галерия САБ в Дом на архитекта.

Агапит Борас сподели, че е пренесъл лично в самолета цялата изложба в 4 куфара. Единственото, което по разбираеми технически причини не е могъл да донесе от родината си, са двете тоалетни чинии, които арх. Веков е намерил за изложението.  

Символиката им е свързана с предметите, с които са пълни - предмети необходими за голф и ски - символи на финансовото благополучие и елита. Идеята е свързана с урбанизацията на двете страни, след свалянето на диктатурата - в Испания тази на Франко, а в България - комунистическия режим, с демокрацията.

Тези предмети са символ на застрояването - с голф игрища, хотели, ски писти и т.н.

Нещата се променят, особено крайбрежните градове, които постоянно растат, но това води до екологичен, културен и териториален дисбаланс.

"Да, има пазарна икономика, но няма пазарна, социална общност", сподели творецът за идеята зад творбата.

"Рамките са много свободни, когато си артист", каза творецът, за разлика от тогава, когато работиш над архитектурен план и политиката и администрацията ти налагат граници.

Паралелът между "Варна и Варна" - излизането от диктатурата, Борас е изразил и с кукличките, които присъстват в част от произведенията.

"Куклите са бъдещето, като новото, като посоката, като младите", сподели авторът.

"Вълнуват ме символите зад предмета", призна Агапит Борас.

Мотиката е символ на цъквата - как църковните служители разравят земята, но може да бъде и устремена ракета.

Дамският крак, окачен на тавана пък, символизира абсолютната свобода. Той има хубава форма и лети в пространството - влиза в концепцията "Голямата вълна", защото е свободен, обясни авторът.

"Изкуството трябва да се остави да говори само за себе си, но обичам да повдигам въпроси, за да насочвам мисленето в определена посока", уточни Борас.

Хуморът и интелектуалната ирония са вплетени в изложбата, чрез цветовете и чрез минималните средства, които дават максимален израз.

Авторът цитира една от любимите си мисли - "По-малкото е повече" на архитекта Mис ван дер Рое.

Има много свобода в изкуството, а "Като скулптор и архитект обичам да прекрачвам границите", каза още каталунският творец.

Агапит Борас сподели още, че варненското Биенале му напомня на това във Венеция, което той посещава на всеки две години, защото обича града. "Идеята е страхотна и веднъж отворена не може да се спре", каза архитектът за културното мероприятие в Морската столица.

Борас изрази задоволство, че е успял да изложи произведенията си в Дома на архитекта, по начина, по който е искал.

Биенале "Август в изкуството 2010" отваря врати тази вечер и ще продължи до 7-ми септември.