Избрани Новини
Въвеждат екомониторинг на пристанищата
Пилотна мониторингова система ще бъде въведена първо в порт Бургас, а след това и в останалите български пристанища.
Това стана ясно днес при представянето на напредъка в изпълнението на проекта ECOPORT 8 (2009 - 2012) от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". В рамките му се предвижда да бъдат извършени изследвания и тестове, въз основа на които ще се изготви база за екологично сертифициране на пристанищата. Бургас ще е и първото българско пристанище, което ще получи екосертификат.
Проектът „Екологосъобразно управление на пристанищата от трансграничния коридор” (ECOPORT 8) е част от приоритетна ос 2 на Оперативната програма за транснационално сътрудничество в Югоизточна Европа (2007-2013). Той е одобрен за финансиране сред 1099 предложения. Индикативният му бюджет е 324 200 евро, от които 85% са от Европейския фонд за регионално развитие, а останалите се отпускат от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Целта на проекта е да подобри качеството на пристанищата, поставяйки като основен приоритет предотвратяването на замърсяване на водата, въздуха и инфраструктурата в пристанищните райони и прилежащата брегова зона посредством тясното сътрудничество между научните институти и местните пристанищни власти. Друга основна цел е съхраняването на естествените ресурси в пристанищните зони и прилежащите крайбрежни територии.
Крайният резултат от проекта трябва да бъде постигане на безопасен, сигурен, екологичен и ефикасен морски транспорт, изграждане на модерни пристанища, които да осигуряват подходяща среда за цялостното икономическо развитие на страната и интеграция в международен план – в интерес на екологията, икономиката, населението и общините.
ECOPORT 8 включва пристанища от Коридор 8, за които да бъдат дефинирани общи стандарти. Партньори по проекта са пристанищните власти и научните институти от Италия, Гърция, Румъния, Черна гора, Албания и България. От българска страна Държавно предприятие ”Пристанищна инфраструктура” е партньор и събенефициент по проекта заедно с Института по водни проблеми към БАН.