Избрани Новини
България краде туристи от средиземноморските страни
Търсенето на пакети за почивка в България през този сезон може да стигне до нивата отпреди кризата,
пише atorus.ru - информационният сайт на Асоциацията на туроператорите в Русия. Авторите обаче уточнват, че популярността на страната ни се дължи преди всичко на факта, че голяма част от туристите, свикнали да почиват в по-скъпи европейски страни, сега, заради намаляване на доходите им, са принудени да се преориентират към по-евтината България.
Според сметките на туроператорите
"Увеличението е значително и достатъчно, за да се надяваме да достигнем нивата от по-миналата година", твърди шефът на направление България на ICS Travel Group Елена Андриевская. Според нея търсенето нараства заради туристи, които в годините преди кризата са предпочитали по-скъпи почивки в Испания, Италия и други средиземноморски държави. "Основното предимство на България пред конкурентите са именно цените", смята Елена Андриевская.
България успя да запази ценовата си привлекателност въпреки поскъпването на офертите с 10-15% в сравнение с миналата година, докато за повечето от другите европейски дестинации цените останаха същите, дори леко тръгнаха надолу. "Увеличението е заради горивата и авиопревозите", обясняват от фирма "Солвекс".
Във всичко останало, според играчите на този пазар, България като дестинация продължава да отстъпва на основните си конкуренти като Египет, Турция и т.н.
Първо, много малко от хотелите в страната имат собствена територия около тях, и второ, българите така и не успяват да предложат на руските потребители, които вече са много взискателни, пълноценни аниматоркски програми.
Така или иначе, всички тези минуси засега не притесняват особено руските туристи от вътрешността на страната. "През този сезон стратирахме регионална програма за България. Мога да кажа, че тя е сред най-успешните през последните 10 години", хвали се директорът на отдела за България, Русия, Румъния, Сърбия, Казахстан на фирма "Капитал Тур" Дмитрий Черепов. Според него благодарение на гъвкавата политика на управление на търсенето между регионите, продажбите за дестинация "България" са се увеличили два пъти. Като при това интересът е не само за 3-звездни хотели, но и за по-скъпите пакети. Страната ни била особено популярна за почивка на семейства с деца. Сред най-популярните курорти са Златни пясъци и Слънчев бряг, Албена за любителите на all inclusive, Ривиера и Дюни за туристите, предпочитащи елитен отдих.
Средната стойност на седмична почивка в България за края на август и септември (на човек, настанен в двойна стая на полупансион) е: в хотел 3* - 400 евро, 4* - 450 евро, 5* - 520 евро.
След като десетилетия бе дестинация за почивка на студенти или на хора, които са с ограничен бюджет, България днес се бори за по-висока позиция по стълбицата на качеството, пишат междувременно журналистите Ник Скрекас и Том Мъд в "Уолстрийт джърнъл".
Туристическият сектор в България дава 8,7% от брутния вътрешен продукт на страната, но тя
в тази област, отчита изданието.
Хората от туристическия бранш се оплакват от тежката зависимост от туристическите мега комплекси, работещи на принципа "всичко включено в цената" (all inclusive), от недостатъчно доброто обслужване и от остарялата инфраструктура, отбелязват авторите, цитирани от vesti.bg.
Миналия месец, например, Агамемнон Захаропулос и неговата съпруга пристигнали със самолет в България, като след това планирали да отидат до морето с кола под наем. Очаквали да пътуват около четири часа, но всъщност им отнело седем, при това им се наложило да минат по обходен маршрут и да карат по пътища, пълни с дупки. Ако дойдем отново, този път ще е със самолет директно до морето, заканват се гръцките туристи.
В последните 10 години се говореше много за българския туризъм, насочен към лова, голфа, карането на ски, културните и природните забележителности. Масовият туризъм обаче все още си остава основен елемент в туристическия бранш, защото
от лошото управление на културните обекти и от недостатъчната реклама.
Авторите цитират Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценка на туризма, който казва, че закъсненията в строежа на нови магистрали - поради корупцията или липсата на опит от страна на правителствата и местните власти, е създало значителен дисбаланс, имайки предвид капацитета на новопостроените хотели. В статията е отразено и мнението на германския пенсионер Юрген Бютнер, живеещ в Пловдив, който говори за проблемите на чужденците в България. Според него за тях е проблем да намерят хора "говорещи нещо като английски, какво остава за други езици, като немския". Той казва, че се е сблъскал с този проблем дори и при с хора с дипломи в областта на туризма и владеенето на езици. България все още не може да извлече ползи от природните дарове, с които разполага, смята германецът. Да се намери опитен персонал, който да говори и чужди езици, е трудно, признава Соня Алексиева, доцент в Нов български университет, специалист по туризма. А въвеждането на стандарти за качество е въпрос от особена важност, най-вече за специализирания туризъм, казва тя. Все повече студенти обаче, които са придобили опит в чужбина, се връщат, така че качеството се повишава, оптимистично настроена е Алексиева. Български фирми смятат въпроса за диверсификацията на туризма за много важен за оцеляването им, но се оплакват, че повечето туристи идват в България с пакет "всичко включено в цената", почиват в оградени туристически комплекси и не напускат хотелите си, а това направо задушава туристическия бизнес. Общо 2,1 млн. туристи са посетили България през първата половина на 2010 г. Това е с 1,9% повече в сравнение със същия период на 2009 г.
- нещо, което българският премиер Бойко Борисов се надява да успее да промени, пишат журналистите и добавят, че миналата седмица Борисов е наредил на министрите да разработят стратегия за развитие на културния туризъм, след като в Созопол археолози откриха мощи, за които се смята, че са на Св. Йоан Кръстител.
Забелязват се и други признаци, че се работи за промяна, отбелязва "Уолстрийт джърнъл" - в София занемарените сгради в неокласически стил сега са обновявани, както направиха в Прага през 90-те години на миналия век. Мрачните блокове от съветски тип постепенно се заменят от модерни сгради от стомана и стъкло. Като пример се посочва и бившата сграда на Техническия университет в София, днес превърната в музей, наречен българския Лувър.
Друг пример за подобряване на инфраструктурата с цел привличане на повече туристи се посочва и скоростната железопътна линия, която ще свързва София с Пловдив и Бургас. 290-километрово трасе, което ще струва между 3 и 4 млрд. евро, трябва да е готово през 2012 г. В същото време нискотарифната авиокомпания "Райънеър" започва редовни полети от Лондон до Пловдив, два пъти в седмицата.
Очаква се подобрение и в подготовката на хората, работещи в туризма, защото идва ново поколение, което има други перспективи и знае езици, се казва в статията.