Избрани Новини
НСИ и браншовиците в туризма се разминаха в резултатите
Данните на Националният статистически институт и браншовите организации по отношение на туристическия отрасъл се разминаха, като според първите има спад в отрасъла, а според другите – ръст.
„Очакваме за цялата година приходите от туризъм да формират 10% от БВП на България или това ще са 6,5 млрд. лева. Става въпрос за приходи както от българи, така и от чужденци, е прогнозата на председателят на Българската туристическа камара Цветан Тончев, направена по БНР.
Според него сивата икономика в туризма взема застрашителни размери. В момента тя достига 40-50%. По думите му само от туристически такси в хазната годишно трябва да влизат 60 милиона лева, докато в момента държавата печели едва по 12 милиона лева.
Тончев пресметна, че приходите от всеки един ден през сезона са около 20 млн. лева. “Не е вярно това, че в Турция и в Гърция е излизало по-евтино. Цените тази година се намалиха с 20-30 процента в хотелиерството. Добре е, че сега пък се увеличиха така наречените допълнителни услуги, или услугите в хотелите 3-4-5 звезди, които фактически останаха като стимули за увеличаване на приходите в туристическите комплекси“, коментира Тончев.
Статистиката отчете макар и минимален спад на нощувките в местата за настаняване – 1.3 процента за второто тримесечие на 2010 г. в сравнение със същия период на миналата година. Доста по-сериозен е отливът на българските туристи – 9.7 на сто, но това намаляване се компенсира от ръста при посещенията на чужденци с 3.6 на сто, посочват от НСИ.
Общо за страната приходите от нощувки в средствата за подслон и местата за настаняване през второто тримесечие на 2010 г. са със 7.1% по-малко - до 144.5 млн. лв., в сравнение със същия период на предходната година, сочат данните на НСИ. Намаляват и постъпленията от нощувки на чужди граждани с 2.5% до 100.9 млн. лв., въпреки ръста на техния брой нощувки, отчита НСИ.
Това вероятно означава, че те са се насочили към по-евтини хотели.
Тончев отбеляза липсата на национална стратегия за развитие на туризма и необходимостта от нов закон за отрасъла, който по думите му е почти готов и през септември ще започне общественото му обсъждане.
“Не може една държава или една фирма, или един курорт да развива своята дейност без планче, без план, защото в този план трябва да хванеш както развитието на продукта, така също и маркетинг, т.е. да се направи една дългосрочна стратегия“, допълни представителят на туристическия бизнес.