"Труд": Търговци ни цакат с гаранциите

Архив Варна

20-08-2010, 03:43

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Търговци масово мамят с гаранционните срокове на електроуредите и техниката,

жалваха се в “Труд” потребители.
“Купих си косачка от реномирана марка, която се развали на 15-ия месец. В сервиза ми казаха, че гаранцията на тези уреди е само 1 г., затова си платих ремонта на повредата”, разказа в редакцията на “Труд” Теодора Хаджиева от София.

По-късно тя разбрала, че по закон уредите имат двегодишна гаранция, но вече било късно да се разправя. “Българските търговци са много кръвожадни, жив ще те изядат и вечно ни мислят за баламурници”, възмущаваше се жената.

Според Емил Алексиев, началник-отдел “Политика за потребителите” в Министерството на икономиката, енергетиката и туризма, това е абсолютно нарушение на законните разпоредби.

Според Закона за защита на потребителите гаранционният срок на стоките е 2 г., но някои търговци дават по-малко. В случая става дума за нелоялни практики, които подвеждат клиента. Контролният орган обаче трябва да прилага закона и да налага санкции, посочи Емил Алексиев.

Проверка на “Труд” показа, че кратките гаранционни срокове са се превърнали в истинска напаст. Дават ги за лаптопи, фотоапарати, вентилатори, климатици, скъпа градинска техника. В голяма търговска верига например се продава видеокамера “Канон” за 6999 лв. с едногодишна гаранция. Ако човекът не си знае правата и надигне глас, му обясняват, че щом е купил уреда при тези условия, значи се е съгласил с тях.

В същото време има и лоялни продавачи. В “Мосю Бриколаж” например ви напомнят, че дори електрическите крушки имат гаранционен срок от 2 г. Тези, които са сигурни в продуктите си, гарантират за тяхната изправност в продължение на 3, дори 5 години.

Хората не знаят също къде се предявяват рекламациите. Обикновено те отиват в някой от сервизите, посочени в гаранционната карта. Правилният подход е да се обърнете към магазина, откъдето сте купили стоката независимо дали това е голяма търговска верига или малък обект.

Потребителите са в договорни отношения с търговеца, а не с обслужващия сервиз. Той може да прецени как да уреди проблема - дали да отремонтира стоката, дали да я смени, да върне парите или да направи отбив от цената. Това са четирите възможности, предвидени в закона, които е добре всеки да знае, съветват специалистите.

Друго важно изискване е да пазим документа за покупко-продажба. Без него рекламацията ни няма да бъде приета. Често хората грабват кутията с обувки и тръгват, без да изчакат касовата бележка. Но ако се появи проблем, търговецът може да откаже рекламацията и тогава никой не може да ни помогне.