Даниела Димова: Ние сме опитните зайчета в културната политика

Мисия Варна

25-08-2010, 14:50

Снимка:

СНИМКИ:ВИОЛЕТА РУСКОВА

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

"Масови съкращения на персонала", намаляване на заплати, нови лишения и "бомби" предстоят на новоучредения съюз между операта и театъра - Театрално-музикален продуцентски център (ТМПЦ), който само за последните 4 месеца е с 400 хил. лв. преразход.

Културният център на Варна ще работи за бъдещето на Варна като културна столица.

С това започна първия си брифинг г-н Славчо Славов, директор на новия Театрално-музикален продуцентски център (ТМПЦ).

Това обещание обаче не изглежда изпълнимо, след като бяха изнесени данните за съкращенията на работни места, намаленията на заплатите и всички нови изпитания и ограничения, пред които тепърва ще бъдат изправени културните центрове на Варна - Драматичен театър "Стоян Бъчваров" и Държавна опера Варна, които вече са едно.

Г-н Славов обясни, че в периода 1-ви април - 1-ви август театърът е изхарчил с 155 160 лева повече от планирания разход на Министерството на културата, който е бил 329 145 лв, а операта - с 240 270 лв над планираните 1 039 854 лева средства.

Така за последните 2 месеца има почти 400 хил. преразход в общия фонд или по 140 хил. на месец.

Освен този преразход Министерството на културата изправя ТМПЦ и пред още "по-тежка ситуация", обясни Славов. Средствата за издръжката падат с още 13 %, за осигуровки - с 15 %, а за заплатите - с 15 % в операта и с цели 35 % в театъра.

Така в театъра общата сума за заплати, осигуровки, възнаграждения и издръжка пада на 282 874 лв., а в операта – на 252 659 лв.

Досега средната заплата в театъра е била 520 лева, а в операта - 550 лева, но не се знае колко ще бъде заплащането оттук нататък.

Културният център предприема "масово съкращение на персонала, което надхвърла 10 %", заяви новият шеф.

Тоест от досегашните работещи 72-ма в театъра на работа остават само 55, а в операта от 238 - 183-ма души. Добавяйки петимата, които са управленчески персонал, общата бройка става 243-ма души, точно колкото допуска Министерството на културата.

Съкращенията обаче няма да бъдат обявени персонално до септември. Славов уточни, че предимно административният, а не творческият персонал ще бъде съкратен - около 50 % от администрацията скоро ще бъдат бивши служители.

Артистичните директори на театъра и на операта пък ще се занимават вече само с творческа дейност, административните им задължения отпадат.

В България има два такива центъра - първият е в София, вторият - във Варна. "Ние сме опитните зайчета в културната политика", каза днес Даниела Димова, артистичният директор на Държавна опера Варна.

Тя се похвали с два положителни резултата в поверената й институция, въпреки постоянните трудности, с които трябва да се борят ръководството и творците - продуктивността се е повишила с 34 % - 81 са били спектактлите от януари до август 2010 г. - с 27 повече от същия период миналата година. През 2010-та в операта са влезли 21 538 зрители - с 5000 повече от миналата година, а приходите са 141 770 лева - с 40 хиляди, или с 26 % повече от 2009-та.

Сега, с промените, симфоничният оркестър от 92-96 души ще бъде намален на 70.

Ние сме на минимума, за да се наричаме "Държавна опера", минимум по всички стандарти, каза Димова.

Арт директорката изрази надежди, че в новата форма, въпреки предстоящите още по-големи трудности, операта ще продължи с това темпо и качество на продукцията.

Относно преразходите Димова изясни, че срещу две големи пера, за които в миналогодишния бюджет са били предвидени по 10 хил. лв месечно, или 120 хил. лева на година, през 2010-та има само "нули".

Няма пари за издръжка, т.е. за ток, телефон, парно и т.н., както и в графа "Дейност". Последното ще рече, че Държавна опера Варна вече не получава пари за обезпечаване на гастроли. Или ако миналата година на месец операта е имала по 700-800 лева на месец за хонорар на един човек или на двама, ако работят много евтино, през тази година няма нито лев, предвиден в бюджета.

През 2009 г. институцията е кретала трудно, но е съществувала, а повишаването на общата продуктивност през тази година се дължи на "мениджмънт и строги калкулации", обясни още Даниела Димова.

Директорката се оплака и с още една "бомба от Министерството на културата".

Наложена е 15-процентна "Възвращаемост" на вложените от държавата средства. Никъде по света няма такъв процент възвращаемост, наложен на симфонични оркестри, обясни възмутена Димова. В Германия най-високата възвращаемост, търсена от правителството, е 8 %.

Процентът, наложен в България, е непостижим и така Държавна опера Варна е обвинена в "неизпълнение на финансовата част", въпреки че "е работила като много добър германски театър", защото е успяла да възвърне цели 10 %.

Смут в залата настана след съобщеното от артистичния директор на Драматичен театър "Стоян Бъчваров" Пламен Димитров: през декември 2009 г. институцията е имала 102 хил. лева приходи от турнета в Европа, но нито един лев не е върнат на театъра.

И това не е всичко.

Mинистерството отпуска на театъра 7146 лева за разходи на месец, а само токът на двете сгради струва 8000, а в най-добрия случай, на сезон за нафта отиват 60 хил. лева.  

И така, Министерството отпуснало на театъра в началото на 2010 г. 60 хил. лв, за да си плати сметките, които обаче по-късно приспаднало към общия бюджет за разходи на театъра (96 хил. лв на година).

"Тя сметката ви е ясна", каза иронично Димитров.

Оказало се, че в първите три месеца Драматичен театър "Стоян Бъчваров" e изхарчил парите си за разходи за цялата година и то при условие, че е бил спечелил над 100 хил. лева, които държавата му е отнела.

"Това са наши пари, които сме изкарали, но Министерството ги смята за държавна дотация, което е цинично", каза Димитров.

Държавата отпуска само фонд "работна заплата", а всичко друго е за сметка на културната институция.

Положението е такова навсякъде, дори ние сме много по-добре от Русе, Бургас и Стара Загора, казаха артистичните директори днес.

Предстоят разговори с Министерството на финансите и с Министерството на културата, защото много неща са объркани, единодушни бяха Славов, Димова и Димитров.

Ако не работиш, нямаш преразходи и парите ти стигат, а когато имаш продукция, бюджетът винаги е недостатъчен.

Търсят се други форми на финансиране: спонсорство, дотации и трансфери, обясни Славов.

На въпрос, отправен от медиите към двамата артистични директори, как ще се отрази промяната на работата на театъра и на операта, новият шеф на ТМПЦ каза: "Аз ще отговоря на този въпрос. Няма да се отрази!"

{gallery}Story/2010-08-25-tmpc{/gallery}