Варна-София? Само през Бургас!

Архив Варна

05-09-2010, 12:34

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Варна може да разчита на бърза и качествена автомобилна връзка със София само през Бургас. 

От магистралите, които са проектирани да минават през морската столица на България, единствено "Черно море" има шанс да бъде завършена в следващите няколко години, защото е  част от Паневропейския транспортен коридор No 8, чието изграждане се финансира от ЕС. Така наречният коридор No8  започва от албанското пристанище Дуръс, минава през Тирана, Скопие, Битоля, Кюстендил, София,  Хасково,  Стара Загора и завършва с магистрала "Черно море" между Бургас и  Варна. Общата му дължина е 1300 km.

Въпреки жизненоважното си значение за развитието на Източна и Северна България магистрала "Хемус" засега е във фризера и ще чака държавата да забогатее дотолкова, че да финансира сама скъпия проект. Лошата прогноза за пореден път повтори министърът по европейските фондове Томислав Дончев, който подобно на колегите си Николай Младенов, Цветан Цветанов и Симеон Дянков се включи в семинар на младите активисти на ГЕРБ край Варна.

Дончев не коментира вероятността "Хемус" да бъде финансирана по други програми на ЕС, за което преди месец намекна премиерът Бойко Борисов. Той не уточни и дали трасето на магистрала "Черно море" ще бъде съобразено с евентуална връзка с "Хемус", която да осигури на Варна нов мост над канала море-езеро, както и адекватно околовръстно шосе, което да оклони трафика по коридор No8 от централната и задръстена част на града.

Според министъра сега усилията на целия му екип са насочени основно в усвояване на средставата по оперативна програма „Транспорт“. „Опитваме се с всички сили да наваксаме огромното закъснение, с което страната ни се движи, за да успеем преди края на 2013 г. да финализираме договорите и да гарантираме финансиране по всички лотове на транспортните коридори 4 и 9, по магистралите „Марица“, „Струма“ и жп трасетата София-Бургас", каза той.

И увери, че първите сериозни резултати вече са налице: "В момента наваксваме успешно закъснението в усвояването на еврофондовете. От старт под 1 процент, вече сме на ръст 7.8%, които също са недостатъчни и целта ни е доста по-високо: все пак възможностите са за 15 млрд. лв., като броим и националното финансиране, и без да включваме почти 6 млрд. лв.от програмата за развитие на селските райони. Картинката на практика е проста – има 20 млрд., а ние сме усвоили около 2 млрд. Всяка седмица сега в страната влизат средно около 10 млн. лв. от европрограмите, стигаме и до 40.50 млн. лв."