Избрани Новини
Нова такса смет за общините
Нова такса - по 3 лева на тон депониран отпадък ще плащат общините, реши кабинетът, приемайки постановление за определяне размера на отчисленията за дейностите по изграждане на нови съоръжения за третиране на битовите отпадъци.
Целта била да ги “стимулира” да изграждат сепариращи инсталации и да решат проблемите си с боклука. „Средствата ще остават в местната власт и ще се използват за компостиране на отпадъците”, каза екоминистърката Нона Караджова, цитирана от Vsekiden. Допълнителният механизъм се въвежда, за да могат общините да изпълняват своите задължения. На практика това означава, че от догодина скача таксата за смет, която гражданите плащат. Разчетите показвали, че на жител се падат средно по 98 стотинки за 2011-та. Те, обаче, ще дават не повече от 60 стотинки, защото 40-50 % от таксата се плаща от юридическите учреждения. „Тъй като таксата може да се плаща по четири път в годината, това означава по 15 стотинки на жител“, сметна Караджова. „Идеята е просто да се промени подходът и съзнанието“, допълни тя.
Ако дотогава общините не изградят системите си за рециклиране на отпадъците, през 2014 г. предстои ново рязко увеличение на такса смет. Тогава таксата за тон отпадък ще излезе по 35 лева на тон, а на гражданин това ще струва 11 лева такса смет.
Практиката показвала, че сепариращи инсталации могат да се проектират и изградят за максимум две години. Ако общините се вместят в този срок, те ще могат да намалят значително депонираните отпадъци. „Смятаме, че прогнозата за 2014 г. ще ги разтревожи и те ще предприемат стъпките, които трябваше да предприемат още преди няколко години“, коментира Нона Караджова.
Правителствените мерки щели да окуражат общините, които нещо са направили по въпроса. Като „отличници“ бяха посочени София и Търговище, а кметовете им бяха наречени „далновидни“. Щом те могат, значи всички могат, заключи екоминистърката.
Кабинетът реши да “изпрати” софийски боклук на четири общини, без да заделя средства за обезщетяването им.
Единственото, което ще бъде поето от Столична община, е транспортирането и депонирането. В Ловеч отиват 40 хил. тона, в Цалапица – 30 хил., в Севлиево – 20 хил., а най-много в Карлово – 60 хил. тона. Това трябва да стане до 31 март 2011-та.