"Дневник": "Химимпорт" се прицели в бизнеса с горива на дребно

Архив Варна

23-09-2010, 04:52

Автор:

ВарнаУтре

Всичко от Автора

Един от най-големите холдинги в България - търгуваният на борсата "Химимпорт", ще се опита да пробие в сектора за продажби на горива на дребно, пише "Дневник" днес.

"Химимпорт Петрол", което е част от "Проучване и добив на нефт и газ" (част от групата), разработва верига бензиностанции под марката "Химойл" като към момента има четири обекта - по един в София и Варна и два в Добрич, научи "Дневник" от свои източници на пазара.

Засега от компанията не са посочили официални намерения, но според източниците проектът предвижда първоначално веригата да се позиционира като регионален играч в Североизточна България, където е съсредоточена и немалко от дейността на основния холдинг и свързаните с него лица. Изпълнителният директор на "Химимпорт Петрол" Стоян Малкочев заяви, че не е упълномощен да дава информация и препоръча да се обърнем към мажоритарния собственик.

Интересите в сектора на холдинга не са от скоро - в края на 2007 г. той оглеждаше бензиностанциите "Опет айгаз България" (17 на брой и три бази за пропан-бутан) на турския "Коч холдинг", които в крайна сметка бяха купени от гръцките "Еко". За бъдещите намерения говори и фактът, че шеф на "Химимпорт Петрол" е Стоян Малкочев - бивш директор "Бизнес развитие" в дистрибутора на горива "Петрол".

В момента "Химимпорт", който управлява компании от авиационния, финансовия и производствения сектор, може да се бори на пазар, на който има пет основни играча, държащи 77 % пазарен дял с около 1000 бензиностанции. Останалите 23 % се държат от малки играчи с 1200 обекта. Според експерти на пазара "Химимпорт Петрол" ще се опита да завземе и дял именно от последните.

Мениджърите на големите компании в сектора обаче са скептични за възможността местен играч да направи съществен пробив на пазара, без да придобие поне част от някой голям.

"Не виждам как локален играч ще успее да направи достатъчно голяма верига, за да стане той сериозен фактор", коментира Иван Костадинов, директор търговия и маркетингт на "Петрол". Според него всеки, който иска да постигне нещо значимо, трябва да придобие поне част от голяма верига бензиностанции и едва след това да разчита да присъедини останалите самостоятелни обекти на пазара. В противен случай според него проектът няма да е рентабилен.

На сходно мнение е и изпълнителният директор на "Еко" Янис Поликандриотис. "От практична гледна точка, за да оцелееш на този пазар, трябва да имаш повече на брой бензиностанции", смята той.

Трудността за поддържане на малка верига бензиностанции, без да тя да е в сивия сектор, е свързана с това, че нормата на печалба е изключително ниска заради силната конкуренция. Тя е по 1-2 стотинки на литър, което при липсата на големи обеми продажби прави невъзможно покриването на постоянните разходи, показва анализ на финансовите резултати в бранша.

Маркетингът и рекламата в този бизнес също са от голямо значение, което от своя страна също струва пари. Преди две години "Опет айгаз" беше продадена на голяма загуба. Въпреки големите фанфари, които съпътстваха старта на бизнеса на веригата (за откриването дойде и турският поп изпълнител Таркан), за период от три години тя изгради едва 17 бензиностанции и беше продадена на "Еко", част от гръцката "Хеленик петролеум", за 35 млн. евро, 25 млн. от които за покриване на дългове. Други по-малки вериги като "Темпо" също разпродадоха бизнеса си на "Еко", а "Литекс" на Гриша Ганчев отдаде повечето свои обекти на Shell на дългосрочен наем.

Освен това секторът на горивата в България като цяло вече е консолидиран, но браншът ще стане свидетел на поне още една голяма сделка в близко бъдеще - тази на "Петрол" и "Газпромнефт", част енергийния руски гигант "Газпром". В момента двете компании водят преговори за продажбата на дъщерното дружество на "Петрол" - "Елит Петрол", включваща 200 бензиностанции и 10 нефтени бази. "Петрол" вече продаде на "Лукойл" 70 свои обекта и една база за рекордните до този момент в сектора 463.5 млн. лв.