Теди Москов: "Възгледите на един пън", или кое превръща дървото в човек и човека в дърво

Архив Варна

30-09-2010, 18:17

Снимка:

СНИМКИ: ВИОЛЕТА РУСКОВА

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

"Възгледите на един пън" - спектакъл за възрастни по детска приказка (или нещо като Пинокио) от Теди Москов и кукления театър на Варна.

Постановката е "нещо като Пинокио", но това не означава, че е свързан с актуалното в държавата, не е спектакъл за държавата, не се интересувам какво става в нея, обясни днес Теди Москов във Варна относно предстоящата премиера в петък.

Цялата чалгизация, профанизация, агресия не е тема, с която иска да се занимава режисьорът. "Да просъществуваме въпреки държавата" е стимул за твореца.

"Възгледите на един пън" е шеговито-философско представление за това, кое превръща дървото в човек и човека в дърво."

Т.е. какво те кара да стоиш безучастен към грозотата наоколо и какво те кара да действаш, обяснява Теди Москов.

Теди Москов е автор на сценария, режисьор, негово дело са и липсата на оригинална музика, както и липсата на сценография, пише в анотацията на спектакъла. Това не означава, че няма музика или сценография: "Има музикално оформление, но няма да казвам за него, нека е изненада", казва той.

Костюмите са на Свила Величкова, а актьорският състав - Стоян Стоянов, Галин Гинев, Красимир Добрев, Гергана Господинова, Вера Стойкова, Диана Цолевска и Боян Стоянов.

Асоциацията с "Възгледите на един клоун", която може да си направи някой, не е толкова важна, въпреки че наистина това е било работното заглавие на спектакъла: "Това е само шега, никой не е чел Хайнрих Бьол днес", обяснява Москов и допълва: "Интересното в заглавието е, че са възгледи на пън, а това е обида".

"Провокациите са интуитивни при мен, карам хората да забравят това, което им тежи, да се разсмеят,... но ме дразни, когато някой се смее на тъжните моменти."

За пример даде сцената в "Сирано дьо Бержерак", където убиват героя и той си тръгва. "Смеят се. И в Германия се смеят, и тук".

Теди Москов определя постановките си като "опасен ръб между острото, уличното и поетичното". И обяснява, че това, което си мисли публиката, че авторът иска да каже, не винаги е съвсем това, което той наистина казва.

"Усещам интуитивно какво правя. Може и фигурно пързаляне да го наречете. Преди 20 години ми обясняваха, че съм постмодернист. За мен този стил отдавна е мъртъв. Да облечеш нещо в жанр е като да облечеш камила в смокинг", каза Москов.

"Никой, който прави нещо интересно, не знае какво прави. Ние не знаем какво правим, ние го усещаме. Тези, които знаят какво правят, правят манифактури, а ние - нещо по-съществено."

Режисьорът често поставя свои постановки първо в Германия, а после в България. Хамбург за него е специфичен: "Той не е Германия, а светът", намира се на пристанище, хората са отворени, не случайно "Бийтълс" са пробили там, каза режисьорът.

Актьорите от Държавен куклен театър - Варна, участващи в постановката, благодариха на режисьора и споделиха, че той е променил работата им и начина им на мислене. "Той е най-изключителният човек, с когото сме работили", каза директорката Вера Стойкова.

Това е истината, каза тя, така се работи. Театралната трупа трябва да прави новаторски неща, за да отреже всичко банално, смятат актьорите и споделят, че Теди е издялкал като Джепето от тях всичко рутинно.

Всичко това е като да скочиш с бънджи, но истинският скок с бънджи е на 200 м от тук, до шадраваните, каза Стойкова. Актьорите изразиха надеждата си, че всичко ще бъде наред с колегите им в театъра.

И Москов изказа мнението си по темата за съдбата на варненския Театрално-музикален продуцентски център. Той каза, че обединението е тоталитаризъм, комунизъм - Славчо Славов е спуснат отгоре, както някога се правеше.

Това е едно механично обединение, смята режисьорът. "Аз съм в частния театър от 91-ва, борим се за копродукции", каза още Москов, който поставя спектакли на сцените на "Сълза и смях", "Театър Българска армия" и Сатиричния театър в София. Няма смисъл от действията на културното министерство - ще се съкратят няколко секретарки, двамата директори - това няма да оправи бюджета, каза Москов. "Почват от нас винаги, когато тръгват да режат".

"Трябва театърът да съществува, за да има къде да се върне зрителят. Комерсът убива."

Особено днес, когато всичко е бързо и младите намират каквото им трябва в интернет, смята Москов.

"Не случайно често давам за пример това, че в Германия, след войната, бюджетът за изкуство е бил умножен по 10. Затова те имат изкуство, затова имат нация и самочувствие."

Постановката е финансирана от проект, спечелен пред община Варна.

Костюмите не са съвсем готови и има още какво да се работи, затова утре вечер ще бъде нещо между премиера и репетиция.

Премиерата на постановката "Възгледите на един пън" е на 1-ви октомври в Кукления театър, но билетите са вече продадени.