Избрани Новини
"Труд": Удря те влак - оправяй се на стоп
“Ужасът стана толкова близо до София, а два часа стояхме под дъжда. Някои бяха със счупени глави, ръце и кървящи рани. Единствените, които се държаха адекватно, бяха пожарникарите.”
Това разказа вчера с треперещ глас пред “Труд” Бисерка Колевска, една от пострадалите в челния сблъсък между два локомотива. Към 7,50 ч международният бърз влак от Белград за София и служебен влак на БДЖ се удариха между гарите Драгоман и Драгоил.
Кървавата равносметка е - 22-ма ранени в “Пирогов” и още четирима във ВМА. В Института за спешна помощ установиха, че някои от приетите са с травми на таза, други на крака и ръце, а трети - на шията и с фрактури на лицевите кости. Настанените във Военна болница бяха с контузни рани и натъртвания.
В международния влак са пътували към 70 души, а в служебния - 12 работници.
“При удара таваните над коридорите в купетата започнаха да падат. От тях се изсипаха жици и шнурове. В нашия вагон имаше жена с деца. Окото й кървеше”, разказва Бисерка. И добави: “След половин час дойде първата линейка, а след още 10 минути - втора. Взеха няколко души, но останалите повече от 2 часа стояхме на шосето, без никой да ни извозва. Спираха се случайни коли и ни качваха на стоп...”
Според Бисерка служители от “Гранична полиция” им събрали личните карти и дълго време не им ги връщали. Хората стояли в студа, разтресени и от шока, и от болки.
“Имаше всякакви служби, и високопоставени хора дойдоха, даже някакъв министър (б. р. - транспортният министър Александър Цветков), но главно питаха какво е станало, а не как се извозват ранените”, категорична е Колевска. Лично на нея граничен полицай й казал да се оправя както може. “Слава Богу, аз се превозих до “Пирогов” с пожарникарската линейка”, въздъхва жената.
“Който не беше седнал, след удара беше с някакви травми. Мислехме, че ще стане като с онзи влак - дето изгоря... Шафнерът ни гонеше навън, а после се потресох, като каза да се обаждаме на близките ни да ни извозват. Някои си хванаха маршрутката от Калотина за София и са си платили сами билетите”, казаха други пътници. Според някои от тях е било добре, дето малко по-рано ги събудили на границата, иначе щели при сблъсъка съвсем да изпаднат в ужас.
Локомотивът, който теглел само един вагон с работници, бил спрял, когато в него се забил с 62 км/ч международният влак от Белград. В спалните вагони пътували четири момичета от габровския клуб по акробатика и батут “Акро арт”, които се връщали от състезания в Чехия. Девойките и треньорът им Лилян Александров не са пострадали. Те се добрали до София, където от Федерацията по скокове на батут им осигурили микробус да ги откара до Габрово.
Трима ръководители на движението са разбрали какво се случва една минута преди жестокия удар. Обадили се на машиниста на служебния влак да спре. Но са могли да му наредят да тръгне на заден ход, за да се намали сблъсъкът. Можели са да изключат и тока на контактната мрежа, вероятно така са щели да спрат и двата влака. Това сочат първоначалните заключения на криминалистите.
“Рано е да се говори за обвинения”, казаха запознати с разследването. Основната версия е, че ръководителите на движение от гари Драгоман и Драгоил са дали разрешение на двата влака да тръгнат един срещу друг. Това е знаел и техен шеф в София. Допълнително объркване внесъл дизелов локомотив, който минал в участъка минути преди инцидента. Командите и разговорите са записани, иззети са “черните кутии” на локомотивите. Още вчера до обед тримата диспечери са дали писмени обяснения и започнали разпитите им.
“В случая става дума за човешка грешка, но допусната от няколко души. Не е изяснено също и състоянието на блокиращата система, която не позволява на два влака да навлязат един срещу друг на релсите”, поясниха криминалистите.
И БДЖ прави свое разследване. Резултатите отиват в прокуратурата.
Вътрешният министър Цветан Цветанов съобщил в Белград на колегата си Ивица Дачич, че при жп катастрофата край Драгоман е пострадала само една жена от 20-те сръбски граждани в международния бърз влак. Тя била с леки охлузвания и се прибрала в родината си, казал МВР шефът, цитиран от агенция “Фокус”. По-късно обаче стана ясно, че Цветанов е получил от България неточна информация. Общо петима сърби са получили лекарска помощ в “Пирогов”, а един с двойно гражданство - българско и сръбско, е бил приет във ВМА.
Цветанов е в Белград за участие в конференция на вътрешни, правосъдни министри и главни прокурори от Югоизточна Европа.
Два пъти катастрофи са били на косъм
Преди по-малко от две години само в разстояние на 17 дни станаха два инцидента, много подобни на катастрофата край Драгоман. За щастие без жертви и ранени.
Първо на 19 ноември 2008 г. на гара Владо Тричков едва не се сблъскаха две претъпкани с хора композиции - пътническа мотриса и бързия влак София - Видин. Тогава немарлив жепеец прати един срещу друг две композиции с общо 500 пътници. Все пак след минута ръководителят движение се усетил какво е направил и изключил електрозахранването. Треновете спират на 100 метра един от друг. Тогава машинистите тичали като луди към задните вагони, за да спасят живота си пред неизбежната катастрофа.
На 6 декември същата година има друг инцидент с насрещно движещи се влакове. Този път шокиращият случай бе между гарите Ресен и Лесичери, близо до Горна Оряховица. Виновен бе отново ръководител движение. Катастрофата бе избегната само благодарение на ниската скорост, с която са се движели двата влака, и адекватната реакция на машинистите. Видели се и набили спирачки. Спасило ги това, че са карали едва с 15 км/ч заради амортизираните релси.
105 души са станали жертва на жп катастрофи от 1962 г. досега. Последният случай със загинали е трагедията на гара Червен бряг. На 28 февруари 2008 г. в спален вагон изгоряха 9 души.
Служебният влак на БДЖ нямал разрешение?
Локомотив фантом е объркал ръководителите движение на гарите в Драгоман и Драгоил. Минути преди инцидента от първата гара е разрешено извънредно преминаване на дизелов локомотив. Машината пристига безпроблемно в Драгоил и оттам пускат международния влак от Белград за София, без да проверят, че насреща се движи втори влак с жп служители. Това обясни пред “Труд” шефът на звеното за разследване на транспортни инциденти Атанас Костов.
За ситуацията обаче вина вероятно има и машинистът на служебния влак. Експертите от Министерството на транспорта допускаха, че той не е получил разрешение да отпътува от гарата в Драгоман. Тогава обаче остава загадка защо жп светофарът е светел “зелено”.
Все още не сме изяснили всички моменти, но вече знаем, че става дума за неспазване на технологичните и организационни правила, както и на дисциплината, разкри Костов. Според него най-вероятно става дума за колективна безотговорност. Тази хипотеза се подкрепя и от факта, че само минути преди тежката катастрофа са се сменили дежурните екипи в двете гари и вероятно служителите още са си пиели сутрешното кафе и не са били съвсем превключили на “работен режим”.
Дяволът е можело да бъде много по-черен и да има много жертви, кълняха се пред “Труд” жепейци. Двата трена са се ударили при скорост от около 60 километра в час, докато в този участък е разрешено два пъти по-бързо движение.
Че влаковете пътуват един срещу друг, пръв се е усетил ръководителят на движение на гара Драгоман. Той веднага набира по GSM машиниста на влака с жп служители и едновагонната композиция набива спирачки. Точно това предотвратява още по-жестока катастрофа.
Диспечерът обаче е допуснал непростима грешка. Вместо да звъни по телефона, той е трябвало директно да изключи захранването и двата електрически локомотива да спрат на място. Още не е ясно защо не го е направил и дали не е спрял тока едва след удара на железните машини, обясниха от звеното за разследване на инциденти към Министерството на транспорта.
За неспазването на елементарни изисквания по сигурността говори и фактът, че диспечерската система в района на двете гари е полуавтоматизирана - има табло със светещи лампички, които показват движението на влаковете по линията. Налице е и звукова сигнализация. За да не се разбере, че жп композициите се движат една срещу друга, просто трябва ръководителят на движение да не е на мястото си и да не гледа таблото.
Проблемите със сигурността на влаковете не са от вчера. Както “Труд” съобщи, повечето локомотиви и вагони на БДЖ и НКЖИ нямат сертификат за безопасност. Те не са преминали задължителен технически преглед към института по жп транспорт.