Т. Дончев: Бавим се по програма “Транспорт”

Новините

09-10-2010, 10:26

Снимка:

SOFIA PHOTO AGENCY

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Към България е била отправена критика относно бавното усвояване на средствата по Оперативна програма „Транспорт”, отколкото ЕК иска, става ясно от думите на министъра по еврофондовете Томислав Дончев, цитиран от Агенция “Фокус”.

Това е изводът от срещата му тази седмица в Брюксел с комисаря по регионалната политика Йоханес Хан.

Според министъра дейността на бенефициентите по ОПТ- Агенция „Пътна инфраструктура” и в НКЖИ, може да бъде увеличена допълнително.

Изоставане  има в проектирането, във възлагането и в отчуждителните процедури, което се дължи на недостиг на финансиране, на лош мениджмънт, както и на недостатъчно експертно свършена работа, а често и на лоша координация между институциите.

Дончев отчита, че на разположение има пари, подкрепа от всички служби на Европейската комисия, с които имаме една обща цел - нещата да се случват, но скоростта е основният фактор. Крайният срок, до който може да сключваме договори е 2013 г., а 2015 г. е крайният срок, в който можем да разплащаме. Засега отчитаме,че се  изпълнява магистрала „Тракия” и върви добре проектът за Софийското метро. Трябва да започне без всякаква възможност за отлагане проектът за жп линията Пловдив – Бургас, проектът за реконструкция на участъците по жп линията София – Пловдив. В средата на следващата година най-късно трябва да стартират лот 1 и лот 4 на автомагистрала „Струма”, трябва с добри темпове да въври проектирането на лот 2. С транспортното министерство се обсъжда релокация за осигуряване на допълнителни средства от бюджета на оперативната програма за проекти, които се движат добре, например Софийското метро. “Отделен въпрос и предизвикателство са икономиите, които имаме – най-малкото от честно и прозрачно проведените тръжни процедури като например за „Тракия” договорената цена е по-ниска, да бъдат използвани за нови и важни за държавата обекти, като например Северната скоростна тангента, пътят София – Калотина, както и други обекти. Това означава, че АПИ и НКЖИ, които са конкретни бенефициенти по ОПТ, трябва да се движат с темпото, от което всички имаме нужда”, каза министърът.

Разплатените средства по еврофондовете са едва 8 %, което е недостатъчно, но са изтървани година и половина или две в началото на програмния период. Но евроминистърът бил  оптимист, че резултатите на финала ще бъдат добри. Според него в момента имаме не само една задача – да се одобряват проекти, да се плаща, за да може парите да бъдат там, където има нужда от тях, но има и една втора задача – да се компенсира голямото закъснение, което има. “Имаме и още една задача – да проектираме с възможно най-високи темпове, за да може в началото на 2014 година да не бъдем в същото положение, на което бяхме на 1 януари 2007 година, да имаме достатъчен запас от готови технически проекти, преминали процедури, за да започнем влагане още в началото на програмния период. За тази цел това, което трябва да се стори, е не 2012 или 2013 година ние да започнем да мислим кои ще бъдат проектите, които ще реализираме през следващия програмен период, това трябва да се прави сега, наред с всичко останало", каза още министър Дончев.