"Стандарт": Пишат план Б за “Тракия”

Архив Варна

11-10-2010, 05:48

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Резервен вариант ще спасява строителството на магистрала "Тракия", пише "Стандарт".

Извикахме спешно специалисти да пишат план Б, съобщи вчера министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Екип от юристи работи в неделя в пътната агенция. Те трябва да измислят как да подсигурят строежа, ако "Холдинг Пътища" тръгне да потъва, обясни Плевнелиев. Компанията е водеща в консорциума, който строи отсечката Ямбол - Карнобат от магистрала "Тракия". В петък "Дарик" съобщи, че сметките на холдинга и на още 4 фирми, които се контролират от бизнесмена Васил Божков, са блокирани. Причината е, че друга компания, свързана с Божков - "Мостстрой", обяви фалит. Предвидена е и среща с всички фирми от консорциума "Тракия IV", на която ще бъде обсъдено солидарното поемане на отговорностите по строежа при евентуалното отпадане на "Мостстрой". "За компанията е обявена процедура по несъстоятелност, но тя все още не е стартирала. Което означава, че може и да не се случи", каза министърът. Фирмите трябва да дадат всичко от себе си, защото "Тракия" е голям тест за българските компании, подчерта той. Плевнелиев увери, че работата по магистралата продължава и Лот 4 ще бъде изпълнен навреме.

Днес по обяд ще стане ясно каква ще е съдбата на отсечката Ямбол - Карнобат, научи "Стандарт". Пътни експерти обсъждат евентуални промени със спечелилия консорциум, в който водещ партньор е компанията на Васил Божков "Холдинг Пътища". В сдружението "Тракия IV" влизат "Мостстрой" и няколко дъщерни компании, хасковската "АБ" и "Галчев инженеринг".

Вариантите, които се обсъждат са два, обясни шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" Божидар Йотов. Ако компаниите успеят да докажат, че имат сили да построят аутобана, ще се наложи да преструктурираме консорциума така, че да се смени водещият партньор и евентуално да получим нови банкови гаранции. Другият вариант е да се разтрогне контрактът и да се обяви нов търг за отсечката. Това обаче ще забави строежа поне с 6 месеца, изчислиха експерти.

Това, че "Мостстрой" фалира и е обявила неплатежоспособност, не означава, че фирмата не съществува в правния мир, обясниха юристи. След обявяването на несъстоятелност се свиква събрание на кредиторите и се избира синдик. Процедурата по фалиране на една фирма може да продължи година и половина-две. Дотогава компанията се представлява от синдика. Може Съветът на кредиторите да стане собственик на възлагане на поръчката така, че тя да бъде изпълнена, независимо от финансовото състояние на фирмата. Сред основните кредитори на "Мостстрой" е ОББ.