Избрани Новини
До 2015 г. евространите въвеждат обслужване "на едно гише" и в морския транспорт
Създаване на европейско пространство за морски транспорт без бариери е крайната цел на плана за действие на ЕК, изпълняван от страните членки на общността, включително и България.
Напредъкът на всяка от държавните администрации в тази посока се представя днес и утре на конференция във варненския хотел "Голдън Тюлип". България е готова с първата фаза - националната информационна система SafeSeaNet, позволяваща обмен на данни за корабния трафик между всички членки на ЕС и Европейската агенция за морска безопасност, припомни изпълнителният директор на ИА "Морска администрация" к.д.п. Сергей Църнаклийски. От 1 януари догодина с доизграждането на системата ще стане възможно подаването на информация за пристигането и отплаването на всеки кораб в реално време, така че да не бъде пропуснат плавателен съд, който подлежи на задължителен контрол, било заради наличие на опасен товар, съмнения за контрабандни стоки или по някакви други причини. Информацията от всички страни се подава към сървър в Лисабон, откъдето може да се ползва от морската администрация, граничната полиция, военноморските сили. Идеята е да постигнем готовност догодина да станем част от Шенгенското пространство, обясни кап. Църнаклийски и допълни, че според него няма изисквания в това отношение, на които България да не може да отговори.
В момента припокриващи се разпоредби, включително митнически и транспортни правила, ветеринарни регламенти и предписания за растителна защита, са пречка за морския транспорт. Еврокомисията препоръчва на държавите членки опростяване на административните процедури и по-широко използване на електронното предаване на данни, намаляване на документацията, която сега се обработва във всяко посещавано пристанище, облекчаване на митническите формалности и даване на статут на общностни стоки на превозваните между европейски пристанища товари. Това ще ускори морските превози на къси разстояния и ще разнообрази товарите, предвижда се и изграждането на т.нар. морски магистрали, целящи разтоварване на трафика в крайбрежните райони.
Въвеждането на т.нар. европейско пространство за морски транспорт без бариери трябва да е факт до 2015 г. Когато системата бъде напълно реализирана, ще се намали и броят на органите, с които сега се налага да се свързват корабите в открито море и в пристанищата. Те ще се редуцират до едно ведомство, което ще обработва цялата документация и така ще облекчи митници, брокери, агенти, спедитори, за да се сведе до минимум забавянето при обработката на корабите. Еврокомисията препоръчва още хармонизиране на изискванията и процедурите за корабни инспекции между страните членки, обособяване на специални зони за морски транспорт на къси разстояния. Насърчава се и предоставянето на сертификати за освобождаване на пилотаж, което ще позволи на опитни капитани да влизат в пристанище, без да ползват лоцмански услуги, а това означава пестене на време и пари. Не се изключва и пълно освобождаване на някои стоки от контрол при превоза им между пристанища на страни от ЕС.
Топ Новини