Избрани Новини
Шипингът бавно излиза от кризата
През последната година се забелязват положителни признаци за преодоляване на кризата в шипинга, заяви президентът на Федерацията на националните асоциации на корабните брокери и агенти Тони Паулсен.
Той присъства на започналото край Варна 41-во годишно заседание на организацията, което за първи път се провежда в района на Черно море. Аз съм оптимист за брокеража след посещението си в Далечния Изток, където се наблюдава голям оборот на товари както за внос, така и за износ, каза Паулсен, като припомни, че корабният бизнес няма как да бележи развитие, ако производителите и търговците не съумяват да осигурят товари за превоз. В Черно море има раздвижване, но тази година поради неблагоприятното влияние на метеорологичните условия действа и забраната за износ на зърно от Русия и ограниченията от страна на Украйна, каза председателят на Българската асоциация на корабните брокери и агенти (БАКБА) кап. Никола Христов. Ако миналата година през България са минали 106 000 контейнерни единици, то тази година очакваме товарооборот от 110 - 111 хиляди TEU, посочи Косьо Ангелов от БАКБА. Той обаче уточни, че около половината от търговията на България е с Европейския съюз и затова голяма част от товарите се движат с камиони.
Повече от 80 корабни брокери и агенти, представляващи национални асоциации от около 30 страни от всички континенти, участват в срещата край Варна. Сред проблемите, които ще бъдат обсъдени, са взаимодействието с администрациите и институциите на Европейския съюз, мястото на брокерите и агентите в проекта E-Maritime, предвиждащ обслужване на корабния бизнес "на едно гише", връзките с митниците в Европа, добрите практики в бранша.
По думите на председателя на БАКБА кап. Никола Христов България все още не е морска държава, тъй като действащите рестриктивни режими все още не позволяват политиката й да бъде определена като морска. Брокерите и агентите определят като негативен и факта, че управленията на всички морски институции са концентрирани в София. За сравнение, черноморското пристанище Констанца се е превърнало в средище за корабния бранш в Румъния.