БДЖ не спазват собствения си закон, влаковете спират?

Новините

12-10-2010, 11:58

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Ако ВАС потвърди решението на столичния административен съд, движението на влаковете ще бъде спряно до подновяването на сертификатите.

На 14 септември Софийският административен съд потвърди заповед на бившия шеф на Изпълнителната агенция "Железопътна администрация" Симеон Ананиев, с която се забранява движението на влаковете по железния път заради липсата на валидни 5-годишни сертификати за безопасност.

Очевидно стреснати от ситуацията, от БДЖ  обявиха на нарочна пресконференция днес, че движението на влаковете може да е затруднено за две години, колкото ще отнеме проверката и сертифицирането на локомотивите и вагоните от Националния изследователски институт по транспорта, съобщи Mediapool.

Зам-министърът на транспорта Камен Кичев вместо да обясни какви са плановете им, в случай, че ВАС потвърди решението си, заяви, че не вярвал да се стигне до спиране на влакове. Около 80% от пътническия състав на БДЖ е без валиден сертификат и движението му на практика е незаконно.

Според Закона за жп транспорта на всеки 5 г. се изисква подновяване на сертификата за безопасност. ъководството на железниците твърди, че то е излишно, но текстът не е променен оттогава. Сега транспортното министерство е подготвило проект на промени в закона, които ще направят сертифицирането на машините еднократно. Той ще влезе в парламента до края на годината и дори да се приеме, няма да важи за минал период.

Проверката на локомотивите и вагоните от транспортния институт е за типа возило, не е технически преглед и няма отношение към безопасността, заяви Кичев. От БДЖ обясниха, че влаковете минават на ежедневна, дори ежечасна проверка. Тя се извършва на всяка крайна спирка на композицията. "Всеки има право да избира как да пътува, но ви уверяваме, че техническата изправност на влаковете е на ниво", каза зам.-министърът.

Впоследствие стана ясно, че транспортният институт всъщност прави щателна проверка на техническата изправност на всички пътнически локомотиви и вагони преди да им издаде сертификат, че са безопасни. За последно това е правено през 2004 г.
БДЖ разполага с 600 вагона за пътнически превози, като 170 от тях са извадени от движение и са за ремонт. За подновяване на сертификатите БДЖ трябва да плати между 4 и 6 млн. лева.

Служебният влак на БДЖ, който се сблъска преди седмица край Драгуил с международния пътнически влак от Белград, също е без сертификат. След инцидента БДЖ съобщи, че всички пострадали ще бъдат обезщетени от застрахователя на железниците – "Алианц". Застрахователят вече е изплатил исковете, но има възможност да предяви финансови претенции към БДЖ заради неизправността на машините им.