Избрани Новини
"Монитор": Русе става резервно летище на Букурещ
Русенското летище Щръклево може да бъде използвано като следващ допълнителен аеропорт на букурещкото „Отопени” и това за нискотарифни авиокомпании „Бънася”, съобщава румънският вестник „Капитал”.
Причината е, че трафикът и на двата аеропорта е много натоварен, а слотовете им са почти запълнени. Разстоянието между Русе и Букурещ е около 70 км. В момента много българи от района на Русе използват румънските летища, когато летят към Западна Европа, защото са много по-близо, отколкото това в София, което е на повече от 300 км, или Варна - на 180 км от Русе, пише вестникът.
Областният управител на Русе Пламен Стоилов коментира пред "Монитор", че сега е най-подходящият момент да бъдат обявени условията за новата концесия на летище Щръклево. Според него моментът за отваряне на Щръклево е много подходящ и поради факта, че заради финансовата криза Румъния се е отказала от строежа на ново летище на юг от Букурещ.
Според Стоилов двете предишни предложения за концесия на Щръклево, които са били провалени, са били подготвени неграмотно, условията в тях са били нереалистични. Сега се разработвала осъществима концесия.
След първоначалното обявяване на условията по концесията през 2007 г. не се явява нито един кандидат. Година по-късно, през декември 2008 г., е пусната нова процедура за разширение и реконструкция на обекта, както управление и поддържане след влизането му в експлоатация е между 36 и 60 месеца след сключване на концесионния договор.
Единственият кандидат, който е закупил документация, се е отказал от участие. Според мотивите му инвестицията е рискова с оглед на финансовата криза.
Опитите да се привлече инвеститор към летището датират още от началото на 90-те години. И докато летището в Горна Оряховица оцеля, защото обслужваше товарите на "Идеал Стандарт" от завода в Севлиево, то русенският аеропорт се спаси от закриване само защото активите му бяха вкарани под шапката на летище София. Активите на гражданското летище в Русе тогава включваха само сградата на пътническия терминал.
Пистата и голяма част от терените бяха част от военното летище в Щръклево, но след закриването му бяха прехвърлени на гражданското летище, което позволи отдаването на концесия.
Ще се търсят и други механизми за пускане на летището и това може да бъде и форма на публично-частно партньорство допълни областният управител на Русе. Той допълни, че идеята за предстоящата концесия е представена пред повече от десет авиопревозвача.
Идеята е аеропортът да бъде предвиден за нискотарифни превозвачи, както и за карго авиация. Местоположението на летището дава възможност за комбиниране на железопътния, сухопътния, водния и въздушния транспорт, като все още е рано да се предвижда изграждане на нов интермодален терминал, коментираха от транспортното министерство.
Поради изявения интерес от румънска страна рисковете за потенциалните инвеститори се намаляват значително, защото те ще стартират с гарантиран трафик, коментират авиоексперти.