Избрани Новини
"Дневник": Пренасочват 250 млн. евро от железниците и магистралите за софийското метро
Двеста и петдесет милиона евро от оперативна програма "Транспорт" се пренасочват от железниците и магистралите за изграждането на софийското метро, съобщи министърът по еврофондовете Томислав Дончев.
Това се налага, защото "метрото е най-виталният и движещ се проект заедно с магистрала "Тракия" и има висока степен на техническа готовност, допълни той.
Близо 100 млн. евро от тях са за закупуване на мотриси, а останалата - за изграждането на двете отсечки от жк "Обеля" до надлез "Надежда" и от кв. "Младост" до "Цариградско шосе", казва пък за "Дневник" Стоян Братоев, директор на "Метрополитен".
В момента участъците се строят със средства от Европейската инвестиционна банка. Заемът от банката е за покриване на българското съфинансиране по проекта, както и за изграждането на станциите на метрото при бул. "Черни връх" и пред ЦУМ, посочи Братоев.
От средствата за жп инфраструктура се взимат 190 млн. евро поради липса на готови проекти, посочи Дончев. Той уточни, че никой от жп проектите в програмата не отпада, а средствата са за сметка на намаляване на дейности по тях. Става въпрос за участъка от жп линията Септември - Пловдив, за който няма ясна проектна готовност, посочи зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски.
Под въпрос е и реализацията на жп отсечката Димитровград - Свиленград заради неприключилите преговори с италианската компания "Асталди" за прекратяване на договора. Той се изпълнява в момента по ИСПА, но няма да може да приключи до края на годината, когато изтича програмата. Идеята е участъкът да бъде довършен с пари от програма "Транспорт", но преди това трябва да се подпише споразумение с "Асталди".
От парите за магистрали се взимат 60 млн. евро. Това са спестените средства от търговете за строителството на магистрала "Тракия", уточни Московски.
Министър Дончев посочи, че в пътищата няма нито един проект под съмнение. Въпреки това обаче в началото на другата седмица ще има среща с ръководството на пътната агенция, за да се изчистят въпросите със сроковете за някои проекти.
Забавяне има с търговете за изграждане на връзката между пътен възел "Яна", на околовръстното шосе на София, с магистрала "Хемус", който вече трябваше да се строи, но тръжната процедура все още не е започнала. Бавят се и търговете за магистралите "Марица" и "Струма".
Проектът за подобряване на корабоплаването по река Дунав в участъка Батин - Белене за 138 млн. евро също е рисков, но там засега не е предвидено пренасочване на средства. Причината е, че той се финансира от фонда за регионално развитие, докато железниците, магистралите и метрото са от Кохезионния фонд.
Трудно е да се местят пари от различни фондове, обясниха евроексперти.
По останалите оперативни програми - "Околна среда", "Регионално развитие", "Човешки ресурси", "Конкурентоспособност", "Административен капацитет" и "Техническа помощ", в годишните им индикативни работни програми няма да има пренасочване на средства, каза министър Дончев.
По думите му за следващата 2011 г. е планирано отварянето на процедури за договаряне за 5.5 млрд. лева. Близо 35%, или 6.2 млрд. лв. от евросердства по 7-те оперативни програми, са договорени към 15 октомври. От тях на получателите са изплатени близо 1.3 мрд. лева, което е 8.2%.