КАТ налага глоби по показания на неизправни радари

Без цензура

27-10-2010, 11:29

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

КАТ - Варна, налага наказания по показанията на технически неизправни радари, твърди читателят ни Красимир Иванов.

Той се убедил лично в това при проверка, разказът му за която няма нужда от коментар, поне от наша страна. ВарнаУтре.бг е готов да публикува и становището на КАТ.


На 22.10.2010 г. бях спрян от автомобил на КАТ във Варна на отсечката от бензиностанция "Петрол" към бензиностанция "Шел" по бул. "Владислав Варненчик", където обичайно има автомобил на КАТ. Поради този факт почти винаги наблюдавам километража си, минавайки по тази отсечка, да не би да съм в нарушение. От светофара на бензиностанция "Петрол" до момента, в който бях спрян, се движех с не повече от 60 км/ч по показания на километража ми. Движех се в лявата лента (от 2 налични) и успоредно с друг автомобил. От полицейската кола излезе полицай и ми направи знак да спра със стоп палка. След процедурата по проверка на документите ми полицаите ми показаха радара с който са ме засекли,показващ 70 км/ч. Веднага възразих, че това не е моята скорост, с която съм шофирал, а и според мен беше невъзможно да се определи чия скорост се измерва в момента, в който се движим успоредно с друг автомобил. При възражението ми полицаите ме попитаха на колко години е автомобилът ми и дали е минавал преглед за точно измерване на скоростта, като разликата според тях е можела да се дължи и на размера на гумите. Отговорих им, че автомобилът ми е произведен 11/1998 г. И ги помолих да проверят, че е обурудван с базовия размер гуми, предписани от производителя, а именно 195/65/R15. На моя въпрос – на колко години е техният измервателен уред и дали те са сигурни, че техният радар е технически изправен - не получих отговор. Заявиха ми, че радарът им минавал всяка година технически преглед от Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН).

Тъй като съм запознат донякъде с процедурите на ДАМТН, поисках да ми бъде показан задължителният годишен стикер на ДАМТН, който се залепя на всеки измервателен уред и е гаранция, че уредът е преминал успешно задължителния годишен технически преглед и грешката му е в рамките на допустимото. Тъй като не съм измервал километража ми дали показва точно – а и няма такава практика в България, бях готов да приема показанието на радара, ако ми беше показан този стикер. Срещнах огромен отпор от страна на полицаите, като мотивът им беше, че те са проверяващият орган, а не аз. Въпреки всичко аз продължих да настоявам, тъй като дори кантарите на пазара, измерващи кг домати, и бензиноколонките на бензиностанциите имат задължителния стикер, който може да бъде проверен от клиента и не е нещо тайно, а гаранция за точно измерване. А какво да говорим за радар с който се налагат глоби и се отнемат права!

После смениха тактиката и започнаха да ми обясняват че всички стикери се пазели от техния началник в управлението – да съм отидел в управлението при началника им, за да ги проверя! Изразих огромно недоумение – как може стикерите да са при началника им, след като в закона е записано, че те се залепят на измервателния уред! Поисках да разгледам радара по-отблизо, но и това ми беше отказано. Поисках да напиша забележка на фиша, който ми написаха, но и това ми беше отказано. Помолих ги да ми покажат стикера и ако всичко е наред, да приема показанията на радара без възражения, но пак ми отказаха. Преминах от другата страна на полицейския автомобил, за да огледам радара – и какво видях! На радара имаше остатъци остатъци от стикер на ДАМТН - смачкано, лепено и отлепяно с лепило около него (като залепяш и отлепяш нещо по няколко пъти и като го нагрее слънцето как става), а долната част, където трябва да бъде датата на валидност, беше неузнаваемо сдъвкана, без възможност да се различи каквото и да било! Поисках отново да разгледам радара отблизо, но полицаят, който седеше в колата, разбра, че виждам това, което се опитват да скрият, и го закри с ръцете си. Явно имаше защо да бъде скрит!

Смениха тактиката отново, като единият полицай ме попита: "Аве приятел ти к'во работиш?" и после: "Аве много филми гледаш!" Препоръчах му да не се занимава с личния ми живот, който не засяга служебните му задължения!  И така беше ми издаден фиш – глоба, на който не ми позволиха да напиша възражение или забележка и на който е отбелязано, че "Глобата с фиш не подлежи на обжалване".  Въпреки това на 25.10.2010 г. написах възражение до началника на КАТ - Варна, описвайки подробно случката. Смятам, че с ползването на неизправни радари, с които да се налагат глоби, не само се нарушават гражданските ми права, но и Законът за измерванията от 16.09.2010г.:

Чл. 39. (1) Първоначална проверка на средства за измерване от одобрен тип и на средства за измерване, които не подлежат на одобряване на типа, се извършва с цел пускането им на пазара и/или в действие и се удостоверява със знаци за първоначална проверка.

(2) Първоначалната проверка на средства за измерване има срок на валидност до края на календарната година, следваща годината на проверката, освен ако в наредбата по чл. 28 е определен друг срок.

Чл. 43. (1) Последваща проверка се извършва на средствата за измерване в употреба и се удостоверя със знаци за последваща проверка.

(2) Последващата проверка се извършва периодично или след ремонт на средствата за измерване.
(3) Последващата проверка се извършва преди изтичането на срока на валидност на първоначалната или периодичната проверка в случай на унищожаване на знака или по желание на лицето, което използва средството за измерване.

Чл. 44. Лицата, които използват средства за измерване, са длъжни:

1. да осигуряват техническата им изправност и правилната употреба и да ги използват по предназначение;
2. да не променят съответствието им с одобрения тип или с изискванията към тях;
3. (изм. - ДВ, бр. 95 от 2005 г.) да ги заявяват и представят за последваща проверка в Българския институт по метрология или пред избрано от тях лице, оправомощено за проверка;
4. да не използват средства за измерване без знаците по чл. 35, чл. 39, ал. 1 и чл. 43, ал. 1.

Радарът, с който ми беше измерена скоростта, имаше маркировка на предния контролен панел - ТРАФИК РАДАР TR4D, BG05, 4349.

Разполагам с номера на автомобила на КАТ и името на полицая, който написа глобата.