Избрани Новини
"Стандарт": В клас без учебници
Скоро учениците могат да се разтоварят от тежките раници, претъпкани с учебници, прогнозира "Стандарт" и уточнява:
Не защото иде дървена ваканция. Чисто и просто в новия образователен закон ще залегне принципът "в клас - без учебници" и досегашните дебели книги ще бъдат изтикани в девета глуха.
Идеята е учебникът да бъде само помагало, а не децата да зубрят от него уроците си, разказа съветникът на просветния министър Асен Александров. Учениците ще могат да го ползват, когато им трябват някакви справки или формули, но той спокойно може да не присъства в час. "За мен тази практика - прибере се детето вкъщи и майка му хване да го изпитва по учебника - е дълбоко неправилна. Именно така се създават зубрачите", каза Александров. В новите образователни стандарти обаче ще залегне изискването оценките вече да не се поставят за правилно възпроизвеждане на текста или за игра на тото с т. нар. тест, където учениците се опитват да уцелят верния отговор, прочетен също в учебника. Задължително поне част от оценката на децата ще се поставя вече за практически задачи - изпълнение на проекти, презентации и работа в екип.
Идеята е класовете да бъдат разделени на по-малки тимове, като на всеки "отбор" ще се възлага разработването на самостоятелна задача съобразно ученото в клас. Това може да е изработка на някакъв апарат на базата на изучаван физичен закон, провеждане на опит по химия или изготвяне на презентация с "Пауър пойнт" по материали от интернет. За целта децата ще трябва сами да се организират помежду си как ще изпълнят заданието и да си разпределят отделните задачи. Учителят само надзирава отделните групи, без да се намесва в работата им. По този начин в крайна сметка всяко дете ще получава бележка както за своята част от проекта, така и за умението си да работи в екип с другите. Учителите могат да възложат на отборите и да се състезават помежду си, като най-добрите решения на една и съща задача бъдат изложени например на изложба в училището.
Идеята наподобява тази на британското образование, където всеки изпит съдържа поне 30 на сто практическа работа, разказват експерти. Английската матура по химия например не се взема, без да си изпълнил някаква практическа задача като част от нея. За сравнение у нас дори в природо-математическите гимназии децата провеждат практика под 10 на сто от цялостните си часове.
Друг нов акцент при оценяването на учениците е логическото мислене. Според Александров именно то е ахилесовата пета на нашите ученици. "В четвърти клас те получават високи бележки на международните тестове, а в осми започват да се "дънят", защото им се налага да работят с карти, схеми и да решават логически задачи", разказва Александров. Затова в бъдещата система на оценяване задължително ще залегнат задачи, свързани с логиката, определяне на маршрути по карта и работа със схеми или текстови инструкции.
Много важна част от изпитването ще заеме търсенето на информация в интернет. По този начин учителите ще трябва да стимулират децата да не наблягат на учебника като основен и единствен източник на информация, а да допълват чутото в клас от други места. Възможно е дори да се възлага на децата подготовката на новите уроци, които те да изнесат сами, като се базират на данни от интернет. Друг метод е учениците сами да достигнат до изводите, написани в учебника, като решават практически задачи и стъпка по стъпка извеждат логическите заключения. Помагалото може да бъде отворено едва накрая, за да затвърдят децата знанията си. Много от учителите са започнали да качват в нета уроци, проведени интерактивно, и колегите им вече могат да ги ползват в своите часове.
Според Александров, ако оценяването се промени по този начин, ще се обезсмисли спорът измежду колко учебника трябва да се избира по даден предмет. В момента те са три, но сред експертите, съставящи новия проектозакон, битува и мнение, че бройката не трябва да се ограничава. Хубаво е да има повече помагала, стига те да играят не основна, а спомагателна роля, смятат някои от експертите.
Новите методи на оценяване на децата ще залегнат като водещ принцип в новия закон, а след това ще бъдат доразработени в специални стандарти за преподаване и оценяване, които да отчетат новите реалности в школото, каза Александров. Там ще бъде казано точно какъв процент от крайната оценка ще идва от практически задачи и какъв - от решаване на тестове. Съществува и идея да се възлагат и проверяват домашни работи онлайн, но тя касае по-далечното бъдеще.
Топ Новини