Избрани Новини
"Сега": Митниците най-после ще върнат незаконно взетия акциз за колите
От 1 януари 2011 г. държавата най-сетне започва да връща незаконно събирания от нея в продължение на три години акциз върху употребявани мощни автомобили.
Министерството на финансите вчера публикува специален законопроект за възстановяването на налога, от който става ясно, че се създава нов проблем - парите ще могат да си възстановят автокъщите, внасяли колите, а не крайният им купувач, пише "Сега".
Сагата с акциза завърши успешно, след като пловдивчанинът Петър Калинчев успя да надвие държавата и да защити правата си, дадени му от еврозаконодателството. Казусът "Калинчев" стигна до съда на ЕС, който на 3 юни т. г. излезе със заключение, от което следва, че агенция "Митници" трябва да възстанови незабавно надвзетия данък на хиляди граждани и фирми. По груби сметки става дума за около 120 млн. лв., които трябва да бъдат върнати на 17 800 лица.
Всеки, който между 1 януари 2007 и 31 декември 2009 г. е внесъл от която и да е държава в света мощен автомобил втора ръка, може да поиска от митниците да му възстановят част от платената сума - разликата между стойността на акциза за стар и нов автомобил. През този период употребяваните мощни автомобили (с мощност над 120 киловата, или 163 конски сили) се облагаха с по-висок акциз от новите коли. За употребявани се смятаха изминалите над 6000 км или навършилите 6 месеца от първоначалната си регистрация. От 1 януари 2010 г. акцизът бе изцяло премахнат.
Европейското законодателство не забранява налога, но държи да няма дискриминация в облагането, а България е облагала по различен режим стоки в зависимост от това дали са купени на родна територия или в друга държава членка.
През 2007 г. Петър Калинчев например си внесъл от Франция 9-годишно BMW 530D с навъртени 160 000 км и e бил заставен да плати 4900 лв. акциз. За нова кола от същата марка акцизът е бил 2500 лв., което значи, че сега митниците трябва да му върнат най-малко 2400 лв.
Проблемът, който възниква от проектозакона на МФ, е, че налогът ще се връща на лицето, което е внесло дължимия акциз в митниците, а в масовия случай това са автокъщите. Въпреки че те почти винаги включват стойността на акциза в крайната цена и налогът реално се плаща от купувача, той има малък шанс да си получи обратно парите, разясниха финансови експерти пред "Сега". Причината е, че продавачите рядко вписват във фактурите, които издават, каква част от цената е акциз. Затова купувачът ще трябва да заведе граждански иск в съда срещу автокъщата и да докаже, че налогът е бил включен в крайната цена.
Топ Новини