"Монитор": Спират тотото на изпита за гимназия

Архив Варна

03-11-2010, 05:48

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Случайното посочване на отговори в тестовете по математика за прием след 7-и клас, подобно на тото играта, може веднага да се елиминира, ако учениците избират сред 5 или 6 верни отговора вместо сегашните варианти „а”, „б”, „в” и „г”.

Това казва пред „Монитор” академик Стефан Додунеков, председател на Съюза на математиците в България (СМБ). Случайното посочване на отговор донесе така желаната тройка на много кандидати и стана хит в последната приемна кампания за елитните гимназии след 7-и клас. Слабите ученици масово заграждаха само буквата „б” или „в” на всички 25 задачи от теста и така си гарантират тройка без грам усилия, показа проучване на „Монитор” сред кандидат-гимназистите.

„Създаването на тестове е цяла наука

и към всеки въпрос и скала за оценяване трябва да се подходи с прецизен анализ”, коментира академик Додунеков. Той подчерта, че сегашният формат за прием по математика в гимназиите работи, защото в него са включени задачи с описание. Именно чрез тях се измервали истинските знания на кандидат-гимназистите.

Според експертите в точната наука обаче миниматурата не трябва да е единственият вход за математическите гимназии у нас. Съюзът на математиците  е изпратил до просветното министерство предложение за законова промяна, с което да се въведе официално и прием след 4-ти клас.

„При изпита след 7-и клас се получава ефектът „един влак на една гара”, коментира Павлин Петков, директор на математическата гимназия „Д-р Петър Берон” във Варна. Той обясни, че на масовия изпит висок бал лесно могат да получат ученици, напомпани с техника от многото частни уроци, но без талант в математика.

„Истински даровитите деца ги забелязваме от рано и ги развиваме в периода от 5-и до 7-и клас, затова е необходимо законово да се разпише приемът след завършен 4-ти клас”, обясни Петков. Според него най-важно е малките ученици
да се отърсят от стреса. За целта оценките от олимпиадите по математика през годината ще заменят стандартния изпит, с което частните уроци ще се обезсмислят. „От 5 състезания по математика ще се вземат двете най-добри изяви. Така се елиминира стресът и едновременно с това наблюдаваме таланта на децата в процес, а не като еднократен акт”, допълни директорът на варненската математическа гимназия.