Избрани Новини
Всеки бетоновоз нарушител заради калпава наредба
Строителните машини да бъдат извадени от обхвата на действащата сега наредба № 11 за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства искат превозвачи.
Обединени в създаденото преди ден във Варна направление "Строителна механизация" към Националния съюз на превозвачите, те настояват администрирането на специализираните серийни автомобили - бетоновози, асфалтовози, бетонпомпи, да бъде уредено в отделен нормативен акт с отчитане на европейската практика, а организацията на движението им да бъде изведена от изискванията на Закона за автомобилните превози с промени в преходните и заключителните му разпоредби.
Въпросната наредба действа от 2001 г. и още от създаването си е неприложима за модерната запазна техника, но едва в последните седмици зачестили проверките по спазването й. В нея тежките строителни машини са приравнени със самосвалите и тировете, без да се отчитат техническите им данни. Една триосна бетонпомпа излиза от завода производител с тегло 33 тона, а според наредбата максималното тегло на такъв автомобил трябва да не надвишава 25 тона. Четиросните тежат по 42 тона, а се смятат за претоварени при тегло над 32 тона. Това автоматично ни прави нарушители, обясниха собственици на строителни машини. Във Варна почти не останали превозвачи, които да не са глобени от агенция "Пътна инфраструктура", при това проверяващите налагали максималните глоби. Кара насреща ни някаква кола, протягат стоп-палка през прозореца, правят обратен завой, вадят мобилен кантар и започват да теглят машините ни, обясниха потърпевши обичайната практика за проверки. Според тях наредбата не е приложима и за бетоновозите и асфалтовозите, при които тежестта логично е изнесена на задните оси. Точно там обаче се теглело, за да се налагат глобите.
Самото Министерство на регионалното развитие и благоустройството е най-големият нарушител на тази наредба, твърдят превозвачите. Как се строи магистрала "Тракия", след като всеки асфалтовоз е претоварен според сега действащите нормативи, питат те. Готови сме да командироваме представители на МРРБ, за да се запознаят с правилата, по които се движат специализираните машини в останалите страни от ЕС, заяви председателят на варненската структура на Националния съюз на превозвачите Максим Петков.
Абсурдно според превозвачите е и изискването да се получават разрешения от Агенция "Пътна инфраструктура" за всеки курс на строителна машина. 5 дни предварително трябва да поискаме разрешение за определена дата, а заявките идват най-често ден преди строителният предприемач да излее бетона. За бързо издаване на разрешение се плащат 70 лв., за експресно - 140 лв., а курсът, за който получаваме едва 50 лв., може и да се провали при лоши атмосферни условия, обясни председателят на секция "Строителна механизация" Драгомир Димитров. За да бъдат изрядни, превозвачите трябва да си открият офиси в сградата на Агенция "Пътна инфраструктура", пошегува се той.
Новосъздадената секция се надява на бърз диалог с МРРБ за промени в нормативите, а докато това стане - на укротяване на проверяващите, така че контролните замервания да се извършват само в пунктовете за товарене и разтоварване. Ще атакуваме наредбата чисто юридически, но ако се наложи, ще предприемем и протестни действия - знаете на какво сме способни, заявиха превозвачите. От съюза настояват и за промяна на наредбата на община Варна за издаване на маршрутни листи и изчистване на маршрутите, така че да са съобразени с техническите възможности на строителните машини.
Топ Новини