Избрани Новини
"Дневник": Два спорни законопроекта се промушват в парламента
Два законопроекта, за които управляващите бяха обвинени в лобизъм, минаха вчера на първо четене в парламента. ГЕРБ обеща промени в тях преди окончателното им приемане, пише в. "Дневник".
С гласовете на ГЕРБ и на един независим депутат Народното събрание прие на първо четене спорните поправки в Закона за автомобилните превози. Сега беше прието да се запази правото на общините да възлагат и провеждат конкурси за автобусни линии по републиканската мрежа, но това ще става чрез единни критерии по Закона за обществените поръчки.
Проектът, внесен от правителството, предлагаше Министерството на транспорта да възлага и провежда конкурсите и да дава разрешение за автобусните линии от републиканската схема, която е за населени места с над 30 хил. души. Това е втори опит на ведомството да промени закона. Първият вариант отпадна след
обвинения в лобизъм
в началото на лятото. Проблемът според опозицията беше, че всички конкурси ще се правят централизирано от министъра и така от пазара ще бъдат изгонени малките местни превозвачи. Според транспортния министър Александър Цветков в момента има много недоволни от закона, защото той представлявал може би най-силният удар срещу сивия сектор. Той държи на поправката, според която общините ще определят пределните цени на такситата.
Пред "Дневник" депутатът от ГЕРБ и член на транспортната комисията Станислав Иванов каза, че между двете четения ще бъде променено условието да няма директни линии от населени места под 30 хил. души до големите градове.
Като пример той посочи, че от София до Благоевград има 15 директни линии, но отделно има още 44, при които Благоевград е междинна спирка. "Колко по тази линия искат да спрат в Благоевград и да ползват линията Сандански - София", попита той. По думите му всъщност така
автобусите се надбягват
за да изпреварят разписанието на конкурента и да вземат пътниците на другия. Това дублиране трябва да отпадне и да има ясно разписание на отделните линии и направления, посочи той.
Иванов отбеляза, че по досегашните правила за възлагане на автобусна линия се е считало за предимство, ако превозвачът има автомивка. В друг случай бонуси са получавали тези с бензиностанции.
"Затова идеята на този закон е да бъдат въведени единни критерии и един превозвач да знае правилата за цялата страна. Критериите са съобразени с европейските регламенти и конкурсите ще се провеждат не като досегашните търгове, а по закона за обществените поръчки", посочи той.
Парламентът прие на първо четене и проектозакона за горите с 93 гласа "за", 9 "против" и 5 въздържали се. Срещу проекта гласува рехавата група на "Коалиция за България". Сред въздържалите се беше Иван Иванов от ДСБ, който заяви, че причината да се дистанцира от общата позиция на "Синята коалиция", принципно одобряваща промените, са предвидените
възможности да се продават гори в защитени територии
Става дума за предложения от правителството регламент собствениците на заварени сгради и съоръжения в природните и националните паркове, които не са узаконени, да могат да купуват земята под тях и тя да бъде изваждана от горския фонд.
През октомври природозащитни организации се обявиха срещу поправката, заявявайки, че това е първото правителство от 75 години, което, вместо да купува земя за допълване на защитени територии, се готви да продава терени в парковете. Освен това, посочиха те, промяната би облагодетелствала няколко големи компании.
Тогава зам.-министърът на земеделието Георги Костов заяви, че текстът ще бъде оттеглен преди второто четене на законопроекта. Той обеща, че ще бъдат оттеглени и другите разкритикувани от екоактивистите поправки с изключение на две.
Едната предвижда сега действащият мораториум за строителство в заменени гори да падне за площите извън защитените територии и екомрежата "Натура", както и в зоните А и Б на черноморското крайбрежие, което засяга общо 9500 дка, или 30% от горските замени. Другата е възможността в гори частна държавна собственост извън "Натура" да се строят ски съоръжения, вятърни и слънчеви електроцентрали, без да се променя предназначението на терена.