Градски транспорт: За дизела, конкуренцията и още нещо...

Мисия Варна

23-11-2010, 07:20

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Актуалната в този политически сезон тема за общинската фирма "Градски транспорт" дефилира и на заседанието на комисията по  транспорт в общинския съвет в понеделник.

Пълен репортаж от случилото се там, мкоето трудно може да бъде описано с рационални формулировки и новини за оперативни решения, намираме във vlastta.com:

Заседанието на ПК”Транспорт” бе с една точка, която бе формулирана  в проекта за дневен ред така:

„Изслушване на Съвета на директорите на „Градски транспорт”ЕАД във връзка с взето решение на Общинския съвет относно състоянието и проблемите на дружеството и обявената стачна готовност от синдикатите и взимане на решение ПК”Транспорт” и Комисията по транспортни схеми с председател Александър Димитров – директор на дирекция „СДИР” при община Варна да информира Общински съвет-Варна.”

Председателят на комисията откри заседанието с думите:
Красимир Маринов: „В началото на сесията бе взето това решение. Аз отсъствах, защото имах здравословен проблем. Когато след това дойдох на сесията бях учуден защо този въпрос е насочен към ПК”Транспорт”, а не към комисията по собственост. Защото комисията по транспорт е комисия по дейност, а не тази, която изслушва отчетите на дружествата и следи за тяхната работа.”

След това обяснение, предизвикващо размисъл, Красимир Маринов  поиска да бъде раздадена на съветниците докладната постъпила от Съвета на директорите на „Градски транспорт” ЕАД.

„Представили сте докладна по месеци, с която вериятно искате да направите отчет.”, заяви председателят на комисията, с което някак уж без да иска направи самият отчет „вероятен”.

Думата бе дадена на Председателя на съвета на директорите на „Градски транспорт” Данаилов.

Данаилов подчерта, че в пресата изкуствено е било нагнетено напрежение, което е довело до подобно решение на Общинския съвет. Във връзка с това  борда на дружеството е провел общо събрание с персонала, за да изслуша всички поставени въпроси, както и да се чуе мнението на синдикатите.

„Хората  стигнаха до следния извод – станало е заблуждение, което пресата е експонирала и то по-специално един вестник. Не е имало стачна готовност, а само изразено отношение във връзка с новия Колективен трудов договор. Една медия се опита да направи сензация от тези преговори. Няма никакво напрежение в „Градски транспорт”.

Прокуристът на дружеството Веселин Михайлов беше по-конкретен. Той подчерта, че става дума за няколко статии във в-к „Народно дело”, които са представили нещата като проблемни в „Градски транспорт”. Всички синдикати са подписали опровержение на тези публикации. Оказа се, че не са им разрешили полагащото се право на отговор и от дружеството са платили 320 лв, за да бъде публикувана официалната позиция на синдикатите.

Михайлов подчерта, че в дружеството нямат проблеми от подобен характер, а съвсем нормални дискусии във връзка с новия колективен трудов договор.

Той допълни, че по време на криза в дружеството са увеличени заплатите на редица категории работници, намалени са разходите за гориво, резервни части и др.

Михайлов посочи, че в „Градски транспорт” се е случило нещо много положително, а именно дружеството вече е с подновен лиценз за извършване на превоз  на пътници, което е от голямо значение във връзка с всякакви предстоящи конкурси.

Маринов даде думата на Александър Димитров – ресорният общински директор, който много тихо, но все пак категорично заяви, че:
„С новото ръководство работим много добре и аз не виждам някакви проблеми.”

Противоположно мнение изказа представителката на финансовата дирекция Ралчева, която заяви:
„Аз не виждам нищо конкретно да е направено в това дружество.”

Това накара председателят на съвета на директорите остро да реагира:
„ За пет месеца загубата на дружеството е намалена от 1 300 х.лв на 600 х.лв. Резултатът за деветмесечието щеше да бъде друг, ако вие бяхте привели задълженията на общината до края на септември, а не на 4 октомври. Моля ви сумите, които ни дължите да ни ги приведете през декември, за да не изпадаме в счетоводна загуба, която е нереална.”

Странното усещане, че се разиграва някакъв предварително уточнен сценарий около общинското дружество напълно се затвърди, когато думата взе Веселин Марешки.

Той патетично започна изказването си:
„Когато ви изпратихме ви дадохме доверие в аванс. Според мен това доверие не се оправда. Това, което правите не е достатъчно. Не е нормално всички дружества да се обръщат към Лукойл, а ние да работим с посредници. Но аз имам по-кардинален въпрос. Имате ли идеята да вземете целия градски транспорт и да няма частници или да вземем да приватизираме това дружество.”

Дамянов направи опит да вземе думата веднага, но Красимир Маринов предпочете процедурата да се зададат всички въпроси и тогава да се отговаря.

Радослав Коев попита какъв е размерът на средната работна заплата на дружеството.

Пламен Пенев попита предприемат ли се някакви мерки за кандидатстване по различни европроекти.

Пламен Христов попита какъв е процентът на намаление на разходите.

Дамянов отговори на Веселин Марешки така:
„Няма по-ниска цена на горивото от тази, на която зареждаме.”
След това отново подробно говори за намалените разходи.

Но Веселин Марешки не остана доволен от отговора. Той искаше да получи заявена позиция, че ръководството на „Градски транспорт” ще работи в посока на завладяване на целия  транспорт  в града.

Дамянов умело върна топката със заявката:
„Ако от ваша страна се даде възможност да се закупят автобуси, ние ще участваме на обявените конкурси.”

Ивайло Бояджиев, който не е член на комисията, но се намеси за да подсили тезата на Марешки, поиска от ръководството на дружеството да заяви има ли бизнес план, в който да са поставени тези дългосрочни цели.

Дамянов отговори:
„Краткосрочният бизнес план включва стабилизирането на дружеството. Глобалният не можем да го коментираме, защото знаете, че текат процедури на ниво Министерство на транспорта, но ние там не можем да се месим.”

Кратко изказване направи и Валери Маринов, член на Съвета на директорите на „Градски транспорт”, който каза, че следва да бъдат разгледани и някой от маршрутите, например тези на тролеите.

Повече от час съветниците се занимаваха с проблеми, които явно са изкуствено създавани.

Нагнетяваното напрежение около „Градски транспорт” в една медия може да се обясни с нейния собственик и проблемите, които той има в същото това дружество.

Защо, обаче, някой от общинските съветници продължават да търсят под вола теле, предстои да стане ясно.

Със сигурност един от недоволните от липсата на скандал около „Градски транспорт” е председателят на ПК”Транспорт” Красимир Маринов.

Това пролича в заключителното му изказване.

„Исках да добия представа е ли колективът на „Градски транспорт” в състояние да посрещне зимата. Не останах с убеждението, че вие монолитно сте готови да обслужвате населението на Варна.”

Пламен Христов предложи от проекта за решение да отпадне задължението Александър Тодоров  да  докладва в Общинския съвет.

„Ясно е, че стачна готовност няма и не е нужно да се губи времето и на Общинския съвет.”

Това обаче, не се хареса на Красимир Маринов и той без да предложи каквото и да е решение закри заседанието и заяви:
„Ще докладваме на Общинския съвет”.