Избрани Новини
"Дневник": За тежката индустрия е най-трудно да е зелена
"Предизвикателство е да се правят зелени инвестиции в свят, който очаква незабавно удовлетворение."
"Който печели, без да ощетява околната среда, печели двойно – за себе си и за бъдещите поколения."
"Все повече клиенти предпочитат да купуват от нас, отколкото от компания, която не е социално отговорна."
"При големите инвестиции печалбите, енергийната ефективност и зелените ангажименти обикновено вървят ръка за ръка."
Това са само част от идеите, мненията и опита, които представители на бизнеса, държавните институции и неправителствените организации споделиха вчера по време на конференцията Green Innovation Forum 2010 "Как компанията ви да стане зелена и успешна", организирана за втори път от "Дневник" и консултантската компания denkstatt.
Един от ключовите изводи беше, че немалко компании в България вече работят върху намаляване на екологичния си отпечатък, но усилията им трудно достигат или се разбират от обществото. По време на дискусиите беше подчертано, че вътрешната комуникация също е решаваща за промяната на имиджа на една фирма и дори е първата стъпка.
Защото, когато служителите са добре осведомени, те се гордеят, че правят нещо по-добро от конкуренцията и стават и по-желано място за работа. Директорът по устойчивостта на компанията за производство на подови настилки InterfaceFLOR Рамон Аратя провокира "кой иска да работи във фирма за килими" и даде пример, че техният маркетинг директор е дошъл от такава позиция в модния концерн "Луи Вютон". Въвеждането на екологично обучение в компаниите също беше препоръчано от мениджъри с опит в зелената трансформация.
Преминаването на бизнеса към щадящи природата производства и дейности се нуждае и от държавна подкрепа, обединиха се участниците във форума.
коментира Катрин Барбър, зам.-посланик на Великобритания. От минната компания "Дънди прешъс металс" посочиха, че за фирмите от добивния отрасъл не е толкова лесно да идентифицират различните заинтересувани страни, както за BMW например, която представи нови модели хибриди и ефективни автомобили. Не само потребителите и инвеститорите, но и екологичните ефекти от дейността на отделните сектори са напълно различни.
Пред предизвикателство са изправени и компании от традиционно мръсни индустрии, които обаче снабдяват производители на чиста енергия с оборудване или суровини. "Ние правим мед за вятърните перки", даде за пример Никола Треан, изпълнителен директор на "Аурубис". "Каолин" пък произвежда варовик за сероочистващи инсталации на топлоелектрически централи.
на фирмено и държавно равнище, казаха представителите на "Сименс". Компанията инвестира усилено в създаване и усъвършенстване на електромобили и интелигентни мрежи за зареждането им. Ако всяка фирма действа отделно от другите, това създава препятствия пред иновациите и прилагането на зеленото мислене в практиката.
Мобилният оператор "Глобул" представи нововъдения в мрежата си от базови станции, като новите им съоръжения са 30% по-енергоефективни.
Печеливши и устойчиви практики представиха и лектори на BMW Group, Пощенска банка, "Майкрософт", "Рено Нисан", "Шнайдер електрик", "Био България" и други. Те разказаха историите как точно се случва зелената трансформация в компаниите и какво е било променено – технологии, персонал, продукти и производството, и как фирмите са спечелили от нея.