Нагли таксиметри искат властта да смачка конкуренцията в бранша

Мисия Варна

13-12-2010, 13:57

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Войната, която бушува във варненския таксиметров бранш, влезе и в местния парламент.

Представители на отрасъла бяха изслушани днес на заседанието на общинската транспортна комисия. Ябълката на раздора естествено са тарифите, на които возят жълтите коли. Както е известно, цената на километър пада стремглаво и стигна до примамливата за клиентите стойност от 55 стотинки. Днес се очаква група фирми да я свалят и до 52 ст. Това се нарича конкуренция.

Не така обаче смята Димчо Иванов, който е стар познайник на медиите покрай редицата синдикални акции, които организира в бранша. По неговите думи подобна тарифа на километър е под себестойността на самия превоз. Заради това той я определи като нелоялна конкуренция, а хората, които возят на нея, ги прати в сивата икономика. Според Димчо Иванов тарифа от 52-55 ст. на километър ще фалира не само редица таксиметрови фирми, но и големите превозвачи от градския транспорт, тъй като на пътниците ще им излиза по-евтино да се качват по четирима на такси, вместо да се тъпчат в автобусите.

След тази тирада Иванов поиска от местната власт да създаде наредба, която да посочва минимална цена за превоз на километър. И естествено тя да не е 50-60 стотинки, а вероятно близо към лев. Тоест конкуренцията между фирмите, благодарение на която падат цените, а от нея печелят клиентите, да бъде смазана по административен път.

Естествено, местните парламентаристи и хората от екипа на кмета категорично отказаха да се намесват в регулирането на цените в един напълно частен бранш. „За добро или за лошо преди 20 години избрахме пътя на демокрацията, на свободната икономика и на свободния пазар“, подчерта общинският съветник Радослав Коев.

Димчо Иванов обаче му опонира, че таксиметровите шофьори масово връщат практиката на монтиране на помпички към апарата, които надуват сметката. Причината е, че при тарифа от 55 ст. на километър те не могат да спечелят нищо за себе си. Освен това жълтите коли масово били преминали на дизелово гориво. За да издържат на новата тарифа, вероятно шофьорите щели да започнат да разреждат нафтата или да купуват некачествена, защото ще е по-евтина. Това естествено било опасно за клиентите, тъй като може да доведе до внезапна повреда на автомобила и катастрофи с неприятни последствия.

От ценовата война в таксиметровия бранш проплака и частната превозваческа фирма „Транстриумф“, която обслужва автобусни линии от градския транспорт. Жълтите коли били нелоялна конкуренция на автобусите.

На заседанието на транспортната комисия обаче не се появи друг що-годе познат играч в бранша. Става въпрос за Марио Шиваров, който е собственик на фирма, обслужваща маршрутни линии в града. След като ГЕРБ овладя редица позиции в местната законодателна власт, името, а и физиономията на Шиваров, започнаха да се появяват все по-често, когато стане въпрос за транспорт. Той дори беше набеден за основен кадровик на гербаджиите, в общинския градски транспорт.