"Стандарт": Кисело мляко или зелен хайвер

Архив Варна

18-12-2010, 07:46

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Бактерии, различни от българската, са със съмнителна ефективност, казват родните производители

Ако искате кисело мляко, подквасете си сами. Иначе няма гаранция, че ще ядете точно това, което пише на етикета. Лошото е, че трябва да си вземете и истинска закваска, а да се намери такава е доста трудна задача. Защото киселото мляко в магазините отдавна не е това, което беше. Слаба светлина в тунела е, че вече се предлагат две млека, произведени по БДС, в които трябва да има българска закваска. Но и тук има голямо "но". Едното е на фирма, около която напоследък се появява скандал след скандал. Първо Европейската служба за безопасност на храните размаха пръст на "Данон", че един от продуктите им май не бил точно това, за което се представя в рекламите. Американската служба по храните пък направо тресна глоба за подвеждаща реклама. Цели 21 милиона долара. Защото нямало никакви доказателства, че "Активия" и продуктът DanActive, който не се предлага у нас, помагат за по-добро храносмилане. Има недоразумение в източника на тази информация, обясниха от клона на френската компания у нас. Свойствата на нашите продукти са точно такива, каквито се описват в рекламите. Това е клинично доказано, коментира за "Стандарт" Цветелина Георгиева, мениджър комуникации на "Данон-Сердика". Не ние сме измислили пробиотиците, това са вещества, които съществуват и са доказани в лаборатории. Доказани са и полезните им свойства за организма, обясни Георгиева. "Рекламните послания към потребители в САЩ, касаещи "Активия" и "ДанАктив", бяха разгледани в светлината на научните изследвания, които ги подкрепят, като част от съдебна процедура, инициирана от Федералната търговска комисия. Здравните ползи на двата продукта бяха потвърдени и техните рекламни послания към потребители може да продължат да се използват", са казва в официалното съобщение на компанията. "Рекламната комуникация в България се основава изцяло на научни изследвания, потвърждаващи ползите на продуктите, и е в съответствие с всички приложими закони и регулации. Здравните ползи на "Активия" са демонстрирани с резултатите от 17 клинични проучвания, публикувани в реномирани международни научни издания", твърдят още от компанията. Редовни клиенти на "Активия" също смятат, че рекламата не е подвеждаща и продуктът наистина оправя нередовния стомах. Според представители на млекопреработвателите е ясно, че бактериите, които се ползват от компанията, са различни от българската млечнокисела бактерия. Сигурно е, че тези бактерии не са противопоказни или опасни, но и нямат същите здравно-профилактични свойства като лактобацилус булгарикус, коментира шефът на Асоциацията на млекопреработвателите в България Михаил Велков. Той обаче не се нае да прави повече коментари и обясни, че това е работа на микробиолозите. Случаят просто няма нужда от повече коментари, каза шефът на "Лактима Балкан" Велимир Бояджиев. За специалистите беше ясно, че нещата стоят по този начин, но нямаше как да се противостои, защото знаете, че става дума за много пари, допълни той. Мога обаче да заявя с 99,9% сигурност, че подобно нещо не е практика в бранша и българските производители не си го позволяват, заяви Бояджиев. Той обясни, че родните фирми като цяло отбелязват коректно съдържанието на опаковките и не подвеждат по отношение на свойствата на продуктите си.


Европейската агенция по безопасност на храните не наложи глоба, но обяви, че твърдението на "Данон" за това, че продуктите им помагат на стомаха, е подвеждащо, припомни шефът на асоциация "Активни потребители" Богомил Николов. След решението рекламата в Европа е променена. Потребителите обаче трябва винаги да имат едно наум, когато се правят реклами, в които се твърди, че храната предпазва от заболявания или стимулира здравето на хората, предупреди Николов. Защото храната не е лекарство.