Идеята за пристанище под Максуда остава в историята

Архив Варна

21-12-2010, 18:24

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Дъвканият с години вариант за изграждане на нов контейнерен терминал с японски заем под Максуда е неприемлив както за държавата, така и за варненската морска общественост.

Това стана ясно на проведената във Фестивалния и конгресен център кръгла маса за бъдещото развитие на пристанище Варна, организирана от транспортното министерство и Българската морска камара. В обсъждането на възможностите и перспективите за изграждане на нов контейнерен терминал се включиха представители на всички свързани с морския транспорт фирми, организации и неправителствени структури, варненски депутати от ГЕРБ и "Атака" (народни представители от останалите партии не се отзоваха въпреки поканата), кметът Кирил Йорданов, председателят на Общинския съвет Николай Апостолов, представители на областната администрация и на екипа, разработващ Общия устройствен план на града.

Преди малко повече от месец е създаден консултативен съвет, който се занимава само с морския транспорт на Варненска област. В него са включени депутатите от ГЕРБ Свилен Крайчев, Павел димитров, Димитър Атанасов, областният управител Данчо Симеонов, изпълнителният директор на ИА "Морска администрация" Сергей Църнаклийски, шефът на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" Георги Генчев и шефът на варненското му звено Румен Арабаджиев, изпълнителният директор на "Пристанище Варна" ЕАД Данаил Папазов, съобщи транспортният зам.-министър Камен Кичев и допълни, че му предстои разговор с кмета Кирил Йорданов за включването и на община Варна. Аз като варненец се срамувам, че за да се съберем на тази среща, трябваше да има заповед за създаване на консултативен съвет, докато във всеки друг пристанищен град в България обществеността застава зад една обща идея независимо от политическата й принадлежност, коментира минути след това Георги Генчев. Той посочи, че по оперативна програма "Транспорт" чрез ДППИ за строеж на нови пристанищни терминали към Бургас се насочват 30 млн. евро, към Лом и Русе - по 25. След една година работа в столицата осъзнах, че врагът София е измислен от нас, за да компенсира липсата ни на единност, каза Генчев.

Отказваме японския заем

Идеята за контейнерен терминал във Варна има категоричната подкрепа на транспортното министерство, с нея е запознат и премиерът Бойко Борисов, но най-вероятно няма да подкрепим изграждането му с японски пари, заяви зам.-министър Кичев. Японските консултанти попитаха защо искаме контейнерен терминал във Варна, а не в Бургас, тъй като според тях южното черноморско пристанище има по-добри условия, а и нататък е насочен товаропотокът през София и Пловдив, обясни Свилен Крайчев. В момента обработваме много повече контейнери от Бургас, потенциалът за контейнеризирането на товари от девненските заводи - влизащо в сила изискване на ЕС, е около 200 000 TEU, най-удобният път за превоз на транзитни товари минава край оста Одеса - Констанца, а допълнително предимство е възможността за използване на фериботния комплекс, контрира портовият шеф Данаил Папазов. Екипът му обаче е категоричен, че Аспаруховият мост си остава естествена бариера за позициониране на новия терминал под Максуда. Тъкмо това място обаче харесали консултантите на японската Агенция за международно финасиране и развитие, припомни Георги генчев. Вече договорените с японците пари, са си заем, който трябва да се изплаща, макар и да е нисколихвен, те настояват да е държавно гарантиран, което означава заробване, подобно на изплащането на бургаския терминал 2А, а в същото време ДП "Пристанищна инфраструктура" има възможност да привлича европейски пари по ОП "Транспорт", където финансирането е 85% срещу 15% от държавата, каза още Генчев.

Екипът, разработващ Общия устройствен план на Варна, разполага с писмено отрицателно становище за проекта "Максуда" от звеното за регионално развитие на Барселона, мястото е неподходящо и според специалисти от Хамбург и Неапол.

Терминал "Острова" с най-силно лоби

През годините са разработвани над 40 проекта за нови пристанищни мощности, които са останали на идейна фаза, защото или стават неактуални с течение на времето, или имат толкова много противници, че губят основата си, посочи изпълнителният директор на "Пристанище Варна" ЕАД Данаил Папазов. Той представи възможните варианти за изграждане на терминали за най-оборотните и преспективни товари на Варна - зърно и контейнери, като не успя да скрие пристрастието си към идеята за усвояване на Острова под Аспаруховия мост в три модификации, които в бъдеще да се допълват оптимално. Най-бързо, за около 18 месеца, там може да се реализира вече лансираното изграждане на кей за фидерни кораби точно преди моста, като за площадка се използва територия на неработещото старшинско училище, а сегашните пристанища на "Петрол" и ПЧМВ могат да станат база за публично-частно партньорство. Необходимо е само МС да прехвърли земята на МО към МТИТС. По-големите контейнеровози с голямо газене могат да застават в бъдеще на челото на острова, където се предвижда да се насипе земна маса и да се отвоюва територия от морето. Законовите процедури за това ще се точат не по-малко от 4 години, но този терминал ще е най-близо до морето, което според Българската асоциация на морските капитани означава повече безопасност и конкурентспособност с отпадането на проводката на плавателните съдове през канала. За насипването може да се използват част от драгажните маси от удълбочаването на канала, което и сега се извършва периодично, а при старт на проекта за кейовете преди моста ще се наложи допълнително драгиране.
ДП "Пристанищна инфраструктура" е готова да търси пари точно за този проект и ако до 2013 г. се извършат предпроектните проучвания, има възможност да започнев реализацията му от 2014 г., заяви Генчев. Стана ясно и че вече са платени едни пари за експертна оценка, поръчана от ДППИ, а зам.-министър Кичев е виждал анализ с готовност за инвестиции, която в момента се обсъжда. Строежът на дълбоководен терминал на челото на Острова обаче изисква задължителен строеж на вълнозащитно съоръжение, който вероятно ще е най-скъпото перо от инвестицията.

Планирани мощности на Варна-запад стоят недовършени

Засега не смятаме за наложително доизграждането на предвидените в генералния план на пристанището корабни места 18 и 19 на Варна-запад, заяви Данаил Папазов. Според доста от специалистите, присъствали на кръглата маса, обаче е неоправдано да се планират нови мощности и инвестиции при недостатъчно използване на вече наличните, които са разположени в близост до заводите, от които в бъдеще се очакват до 200 000 контейнера. Условията на Варна-запад са прекрасни, транспортната инфраструктура е добре развита, а ПЧМВ дори няма площадка за контейнери и всеки контейнер ще трябва да пресича градски път. Само укрепването на вълнолома струваше към 20 млн. лева, преценете колко инвестиции ще са нужни за удължаването му или строителството на нов, каза бившият шеф на "Пристанищна администрация" и "Морска администрация" Пейчо Манолов. Да се използват вече изградените и недоизградените мощности, препоръчва и арх. Виктор Бузев от екипа, разработващ ОУП на Варна. Той припомни, че всеки концесионер ще пита откъде ще минават товарите му, а градът и сега се задъхва от трафика.

{gallery}Story/2010-12-21-fk{/gallery}

След повече от 3 часа търпеливо изслушване кметът Кирил Йорданов приветства постигнатото единодушие за освобождаване на Варна-изток от тежките товари, за да бъде развито като общественодостъпна зона с пътнически и яхтен терминал. Той очаква прецизиране на плюсовете и минусите на очерталите се две възможности за изграждане на терминала - на Острова или на Варна-запад. Решението къде да е новият контейнерен терминал ще се вземе от когото трябва и вероятно аз поради заеманата от мен длъжност ще бъда най-ниското звено, което да участва в него, заяви Георги Генчев и призова несъгласните с варианта, който ще се избере, ако не го подкрепят, поне да не пречат за реализирането му. За мен това е поредната среща по въпроса от 2001 г. насам и ще си остане такава, докато не приключим с решение, каза на финала Свилен Крайчев.