Избрани Новини
Дрогата да пазаруваш...
"Пазете се от безкрайната спирала," казва Хагтвед. "Ще започнете с невинна покупка - и преди да сте се усетили, вече ще си купувате цял нов хол."
Webcafe.bg, По сп. Time
Защото ако не пасват, тя най-вероятно няма да ви прати в магазина, за да ги върнете. Вместо това просто ще си купи нови дрехи, които да си отиват с тях - допълнително пресушавайки финансите ви, вече пострадали от празниците.
Това скъпо поведение е изследвано в ново проучване, което ще бъде публикувано в следващия брой на изданието Journal of Marketing Research. Там този феномен на потребителската психология е наречен "разрешение на естетическата неконгруентност (несъгласуваност)" - академичен начин да се каже "какво правите, когато кушетката не си отива със завесите?".
Ванеса Патрик, професор по маркетинг в бизнес-колежа "Си Ти Бауър" към Университета в Хюстън, и Хенрик Хагтвед, професор по маркетинг в Школата по мениджмънт "Каръл" към Бостънския колеж, са проучили как се държат потребителите в няколко случая.
Те са установили, че когато потребителите купят продукт с висока "дизайнерска стойност" - с други думи, нещо, което изглежда добре - и впоследствие установят, че не се вписва в гардероба или домашната им обстановка, е по-вероятно да купят още продукти, за да впишат в тях новата си покупка. "Налице е домино-ефект, който може да бъде доста опасен," коментира Хагтвед.
Учените са установили, че комбинация от конфликтни емоции стои зад подобно поведение на купувачите. Когато купувате дизайнерски продукти - те може да са обувки, бижута, мебели - и откриете естетическо несъответствие, е по-вероятно да почувствате неудовлетворение, вместо съжаление.
Потребителите се привързват към уникалния дизайнерски обект - и правят всичко по силите си, за да го впишат в съществуващата среда. "Неудовлетворението е по-активизираща емоция," казва Хагтвед.
Обратно, учените установяват, че ако новата покупка не се отличава с особено много дизайнерски елементи и просто не съответства на останалите вещи, е по-вероятно просто да изпитате съжаление за решението си. След което да върнете продукта, за да си получите парите обратно.
Първият експеримент, който Патрик и Хагтвед извършват, е елементарно проучване. Екипът от учени иска от 125 души да опишат ситуация, в която са купили продукт, който не се вписва в потребителската им среда. Наред с това те трябва да обяснят дали са купили допълнителни предмети, за да го допълнят, или просто са го върнали.
За тези, които са купили повече предмети, "дизайнерската стойност на продукта" - неговият "безупречен дизайн" или "атрактивни цветове" - е най-често соченият фактор, стоящ зад решението им.
В друг експеримент, участниците получават медальон, който не съответства на съществуващия им гардероб. Половината от участниците получават дизайнерски медальон с шарка на ивици. Останалите получават простичко, оранжево бижу без ивици.
След това им е предложен избор: да купят съответстващ чифт обици за $5, да върнат медальона и да получат $5, или просто да задържат медальона и да отхвърлят и обиците, и възможността за връщане. Резултатите са показателни.
Близо 60% от тези, които са получили дизайнерския медальон, избират да купят съответстващите обици, докато само 14% от тези, на които е даден простичкият модел, вземат същото решение. Междувременно, 85% от участниците, получили медальон, който не е дизайнерски, го връщат, докато при притежателите на дизайнерското бижу този процент е само 14 на сто.
За трети експеримент участниците наблюдават изображения на два типа кресло, както и хол, в който това кресло ще бъде поставено. Както по-модното, елегантно кресло, така и ръбестият модел, показани на участниците, естетически не се вписват в хола.
След това от тях е поискано да си представят ситуация, в която са купили това кресло за хола - и да опишат емоциите си на съжаление и неудовлетворение от покупката, както и дали биха купили още съответстващи мебели, или биха върнали креслото.
Наблюдавалите дизайнерското кресло проявяват по-високо ниво на неудовлетвореност от естетическото разминаване и най-вероятно ще купят още предмети, за да оформят хола по подобаващ начин. От друга страна, наблюдавалите не-дизайнерското кресло е по-вероятно да кажат, че съжаляват за покупката, и да го върнат в магазина.
Така че ако пазарувате дизайнерски продукти, имайте предвид тази нова версия на купувачите.
"Пазете се от безкрайната спирала," казва Хагтвед. "Ще започнете с невинна покупка - и преди да сте се усетили, вече ще си купувате цял нов хол."