"24 часа": Забравете за бензин под 2,20

Архив Варна

30-12-2010, 06:14

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Заради новия акциз цените на горивата скачат с 3 ст. още от Нова година. Скъпият петрол и разходи за биодобавки ще го вдигат още.

Бензин с цена под 2,20 лева за литър през 2011 г. няма да има, прогнозира "24 часа".

Ценови експерти от бизнеса с горива сочат като основни причини за това - цената на петрола, вдигането на акциза за горивата от Нова година и разходите за системата, която дава възможност на митниците да следят какво влиза и излиза от складовете за горива.

Първият удар е веднага след Нова година, когато влизат в сила новите акцизи. Заради тях горивата поскъпнат поне с 3 ст. на литър, показват изчисления на рафинериите.

От “Лукойл Нефтохим” и “Инса ойл”, обясняват, че следят всеки ден котировките на нефта и реагират според пазарната ситуация. През тази година черното злато поскъпна с над 15%, като вчера цената му се задържа над 91 долара за барел.

На 27 декември стигна 91,88 долара - най-високото ниво от 7 октомври 2008 г. насам. През 2009 г. пък петролът поскъпна със 78 на сто. Бензинът през януари бе 2,09 лв. за литър, а сега е над 2,20 лв. (как се променяше цената - виж графиката в галерията)

Според повечето прогнози за следващата година нефтът ще се покачва заради възстановяването на световната икономика от кризата и повишеното търсене.

Според Cazenove Capital и Morgan Stanley например през 2011 г. петролът ще стигне до 100 долара. Ако това се сбъдне, то тогава цените на горивата у нас ще скочат с поне още 10-15 ст.

В момента литър от масовия бензин А-95 се продава в големите вериги за 2,22 лв., а дизелът е 2,31.Подобно увеличение ще доближи цените им до рекордните нива от лятото на 2008 г., когато литър бензин бе стигнал до 2,43 лв.

Новата система, която бе поискана от митниците, дава възможност във всеки момент да се следи какво влиза и излиза от складовете за горива, а на цистерните има монтиран GPS, с който се следи къде точно и колко бензин и дизел се доставя.

Тя струва няколко милиона лева и била за сметка на компании, което не им позволявало да свиват печалбата си от продажбата на горива и еветуално да свалят цени. Изискването за слагане на екодобавка към бензина и дизела също оскъпявало производството.

Според неофициални разчети литър се оскъпявал с 2-3 ст. Според приетия със закон график от март 2011 г. в дизела трябва да има 4% биосъставка, а за бензина тя е 2 на сто. Бензиностанциите имат 2 месеца гратисен период, за да се заредят с такива горива.

Изискването бе въведено с директива на ЕС, която предвижда до 2020 г. всички държави в съюза да ползват горива с 10% биодобавка. В Германия пускат такива още от 1 януари. Според анализаторите поставената от ЕС цел ще създаде пазар за 17 млрд. долара на година. У нас производството на биогориво се очаква да е около 100 млн. лв. годишно.

Бумът на вложенията в рафинерии за биогорива у нас бе през 2007-2008 г. Държавата е подкрепила три такива проекта за общо 293 млн. лв. Те са на испанската “Фери груп”, на “Еко Био Фюълс Индъстри” и на “Профекс Биопродукти”.

Проектите все още не са приключили. Иначе вече има изградени 10 завода у нас за 60 млн. евро. Общият им капацитет е 300 хил. тона годишно. За сравнение през 2008 г. у нас са произведени 2000 тона биогорива. Най-големият завод е в Провадия на “Слънчеви лъчи”.

Рапицата, която е основният продукт за биодизел, е финансово най-изгодната култура, твърдят от Аграрния университет в Пловдив. Инвестицията на декар била около 100 лева заради нарастването на цените на торовете и препаратите. Изкупната цена е 40 ст. за килограм. По данни на земеделското министерство насажденията с маслодайната култура у нас растат. През 2007 г. са били около 570 000 дка, а за тази година се очаква да достигнат 1,865 млн. дка. Производството от последната реколта пък е 235 хил. тона.