Избрани Новини
Чужди рецепти за решаване на проблемите с паркирането в големите градове
Всички улици в германската столица са разделени на така наречените домашни зони за паркиране: по две-три улици във всяка. Всеки собственик на автомобил може да получи специална лепенка за предното стъкло срещу символичната сума от 40 евро за две години.
Всички улици в германската столица са разделени на така наречените домашни зони за паркиране: по две-три улици във всяка. Всеки собственик на автомобил може да получи специална лепенка за предното стъкло срещу символичната сума от 40 евро за две години. Тя му позволява да остави колата си на улицата (на разрешените места) за неограничено време. Разбира се, ако берлинчанинът поиска да отиде на гости в съседния двор, който обаче не влиза в неговата домашна зона, ще трябва да плати по пълната програма и по часове.
Получаването на „домашната” лепенка може да стане на всяко гише, където се оформя регистрацията на колите. Всички разрешения за паркиране се издават с помощта на компютър затова е невъзможно някой да остане без място за паркиране.
Във всичко останало обаче на водачите на автомобили никак не им е лесно. Паркирането в града е скъпо: за час в центъра на Берлин се плаща 2 евро, но местата за всички желаещи пак не стигат. За 8-часов работен ден се натрупва сума, която често превишава стойността на бензина, необходим за пътуването до работа и обратно.
Системата за паркиране в столицата на Германия е наистина сурова. За най-малкото нарушение се плаща глоба - за правилното паркиране зорко следи цяла армия сътрудници на полицията, патрулиращи денонощно.
Нарушителите на правилата за паркиране се считат едва ли не за „врагове на държавата”! Глобата в такива случаи може да превиши 300 евро.
Две неправилни парктирания - и немецът със средностатистически доходи ще трябва сериозно да ограничи разходите си.
Австрийската столица е разделена на микрорайони, всеки от които има свой пореден номер. Например, историческият център е първи район. На всяка сграда има табелка, а на нея е написано: пореден номер на района, название на улицата и номер на сградата. Много лесно в градския съвет чрез представяне на домовата книга с вписан домашен адрес може да се получи стикер за предното стъкло, който дава правото за паркиране на личния автомобил, на който и да било паркинг в чертите на микрорайона.
Друг вариант – придобиване на място за паркиране (заплащането е до 200 евро на месец) в автосервиз, разположен в близост до дома. Всички тези неголеми частни предприятия са оборудвани със съвременни места за паркиране - понякога комплекси на два или три етажа. Достатъчно е да влезеш в територията на авторасервиза и всичко необходимо ще бъде извършено от негов служител.
В други райони не е задължително да се ползват традиционните подземни паркинги. Във всяко магазинче може да се купят специални талони за паркиране за 15-30 минути, час, час и половина или два часа. Стойността на двучасовата бланка, например, е 2,40 евро. А оставяйки колата си, трябва собственоръчно да попълните бланката, посочвайки в нея деня, годината и точното място и да я поставите на предното стъкло. Ако талонът е за 30 минути, трябва да напуснете паркинга точно след половин час или да поставите новопопълнена бланка.
Собствениците на автомобили в Пекин от няколко години оставят колите си не край дома, а в подземни и надземни паркинги. Месечната такса е от порядъка на 75 евро, а паркирането на улицата излиза по-скъпо. В китайската столица може да си оставиш автомобила просто на тротоара, но не безплатно. Служители, които следят за правилното паркиране, са навсякъде. Още не си излязъл от колата и към теб се приближава човек в червена униформа. Да се спори с него е безполезно, договаряне може да има само кога да се плати - веднага или при тръгването. Цената зависи от района на града. В центъра цените са фантастични - до 3 евро на час, а по-далече от центъра – 40-70 цента. Да се измъкнеш, без да платиш, е невъзможно. По пекинските улици е забранено да се паркира само на лентите за движение на обществения транспорт, спирки, мостове и в близост до държавни учреждения. Що се отнася до паркирането в близост до работното място, за постоянните клиенти има солидни отстъпки: паркиране за един ден може да струва 3.5 евро...
Една от особеностите на големите малайзийски градове - главен сред които безспорно е столицата Куала Лумпур - е, че практически няма никакви проблеми с паркирането, независимо дали е обикновен работен или почивен ден, когато хората масово отиват на покупки. Всички жилищни сгради, търговски центрове и офис сгради са оборудвани с подземни или надземни паркинги. Много често най-горното ниво за паркиране е на самия покрив, предвидливо покрит с навес поради тропическите дъждове.
Тези, които имат собствени къщи или са наели отделна вила, паркират семейните си автомобили на двора. Обитателите на многоетажните жилищни сгради оставят колите си в подземни паркинги или на специално оградени и номерирани места. Колкото по-скъпо е жилището, толкова повече места за паркиране се полагат. Двустайните или тристайни жилища разполагат с едно място в подземен паркинг, същият апартамент, но в луксозен район, разполага с три места.
В действителност и в тази на пръв поглед комфортна и проста система за организиране на паркирането съществуват сурови правила и жестоки глоби.