Избрани Новини
"Стандарт": Тирове спят на границата
Над 5 км опашки завъртяха ТИР-ове на граничните пунктове Капитан Андреево, Лесово и Калотина, съобщава "Стандарт".
Причината са непопълнени митнически декларации от товарните фирми. Документът се изисква от 1 януари тази година от Евросъюза. Повечето транспортни компании са наясно с новия регламент за подаване на обобщена декларация за въвеждане, но са си мислели, че ще могат да минат метър, тъй като наредбата действа от няколко дни, коментираха за "Стандарт" от Агенция "Митници". Според тях струпването на тирове ще продължи и през следващите дни, но проблем за преминаващите автомобили няма.
"Проблемът с непопълнените митнически декларации е най-сериозен на ГКПП Лесово", обясниха пред "Стандарт" от МВР. По думите им причината е в системата за обработката им. "В сряда вечер системата се срина и повече от два часа трябваха на специалистите, за да я оправят", обясниха още министерството. Вчера следобед на Лесово имаше километрични опашки и в двете посоки. На ГКПП Капитан Андреево проблемът бе двоен. В неделя следобед тир влетява в кабинката на "Митницата", където се помещава единият кантар. Така вчера на пункта отмерваше само една везна. В комбинация с чакащите да си подадат декларацията опашката набъбна чак до Одрин. На сръбската граница нещата също не бяха по-розови. На наша територия чакаше 1,5 км опашка от тирове, а на сръбска товарните автомобили достигнаха до Цариброд. "Шофьорите диктуват данните на спедиторите, които ги въвеждат в система, и процедурата отнема време", уточниха от граничните пунктове.
Обобщената декларация за въвеждане се подава по електронен път от фирмите още преди пристигането на стоките на митническата територия на ЕС. Досега тази декларация се подаваше само по желание, но от 1 януари стана задължителна. Попълват се данни за изпращач, получател, брой колети, тегло на стоката и др. за извършване на анализ на риска преди въвеждането на стоките на територията на ЕС и повишаване на сигурността. Тъй като шофьорите не могат да попълнят декларацията сами, се налага митнически агенти да извършат това вместо тях. Процедурата отнема време и затова се получават опашките по пунктовете, обясниха от митниците.
Шофьорите негодуват и защото повечето от тях карат хладилни камиони със стоки с определен срок на годност. Ако опашките продължат с дни, храната ще се развали, а те ще се простят с надниците си.