"Пари": Колективизация в пазаруването

Архив Варна

19-01-2011, 01:15

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

В последните шест месеца в България се създаде нова ниша в пазара за услуги - сайтовете за колективно пазаруване, обобщава вестник "Пари".

С агресивна и адекватна реклама в най-големите онлайн медии, социални мрежи и портали, както и реализирането на "невъзможната" схема за сития вълк и цялото агне, тези сайтове последваха тенденцията на западните им еквиваленти и се превърнаха в най-бързо развиващия се бизнес за изминалата година.

Печеливш модел

Сайтът сключва договор с дадена фирма срещу определена комисиона, която е включена в крайната цена на стоката или услугата. Цената, която се определя, трябва да е минимум 50% по-ниска от стандартната такава. На пръв поглед това ощетява търговеца, но реално печалбите и ползите за него имат потенциала да се увеличат в пъти. Генерират се прилични, а в някои случаи и огромни обороти от конкретната оферта, като търговците избират така отстъпката си, че в най-лошия случай да са на нулев разход. Най-важното е, че те не плащат за предоставената от сайтовете за колективни продажби реклама в дот BG зоната и социалните мрежи. След изтичането на офертата повечето от тях са отчели и сериозно увеличаване на клиентелата си, което се усеща най-драстично в заведения, тепърва излизащи на пазара.

Офертите все по-рядко се задържат повече от 24 часа (с изключение на уикендите). Сега се сменят поне два пъти на ден. Има възможност за абонамент през имейл или Facebook. Което от своя страна всекидневно генерира голям трафик към сайтовете за колективни поръчки и засилва интереса към тях.

Вълкът сит, а агнето?

Основната полза за клиента е получаването на стока или услуга на изключително добра цена. Заплащането става чрез интернет, банкомати, банкови преводи или каси за плащане на сметки. Създаването на множество подобни сайтове в рамките на половин година доведе до среда на яростна конкуренция, което се отразява в тенденцията за увеличаване и разнообразяване на предлаганите оферти, както и тяхното поевтиняване.

Срещу платената сума всеки клиент получава ваучер, който на място се използва за съответната отстъпка от стандартно обявената цена. Ваучерите се  получават на имейл, разпечатват се на принтер, като всеки от тях има уникален код. Търговецът има достъп до ежедневно обновяващ се списък с имена и кодове на всички закупили услуги през сайта, така че възможност за измами или повторно ползване на практика няма. Единственото условие при ресторантите например е, че отстъпката важи за консумация до конкретна сума или за определени продукти (най-често напитките се заплащат отделно).

Без загуби

Условието за получаването на голямата отстъпка е да има минимална бройка клиенти, закупили ваучери. Цифрата варира в зависимост от типа услуга. Ако не се събере нужната бройка, всички пари се възстановяват обратно на клиентите без неустойки. Системата трансферира парите автоматично по банковите им сметки. До момента случаите в които оферти отпадат по тези причини, са единици за всички сайтове.

Бизнесът със сайтовете за колективно пазаруване е в самото си начало в България. В момента е на етап роене на фирми, предлагащи подобни услуги - балон, който ще се спука до половин - една година, оставяйки на пазара само най-динамичните и добре ръководени сайтове. Втората тенденция е разширяване на обема предлагани оферти и създаването на механизъм за тяхното селектиране, което ще доведе до прекъсване на метода за хаотичното им предлагане, използван в момента, както и разширяването на обхванатите градове с амбиция за превръщане на сайтовете в международни.