"Монитор": Строим 7 скоростни шосета до 2020-а

Архив Варна

25-01-2011, 05:39

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

7 скоростни, 4-лентови шосета предвижда програмата за строителство на пътища с европари до 2020 г. Това обяви вчера министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев.

Най-важният, който ще свърже страната с Дунав мост 2, е този между Видин и Ботевград с дължина 185 километра, като в проекта е включено и изграждането на три обходни пътя на Видин, Монтана, Враца.

5,5-6 млрд. евро ще са нужни да инвестираме до 2020 г., за да има чувствително подобряване на пътната инфраструктура на страната. От тези средства до 2013 г. страната разполага с около 1 млрд. евро по оперативна програма "Транспорт". Надяваме се да защитим за следващия програмен период много по-голяма сума, уточни той.

В списъка на пътните приоритети на България са и седем магистрали,

два нови моста над Дунав към Румъния

в районите на Оряхово-Бекет и Силистра-Кълъраш, строителството на тунел под Шипка.

Строителният министър обяви магистрала "Струма" за тотален приоритет през 2011 г. и тя трябва да бъде готова до края на 2015 г. , защото магистралите "Тракия", "Марица" и "Люлин" са подготвени и са в етап на изпълнение.

Министър Плевнелиев припомни, че бюджетът на магистрала "Тракия" е 248,1 млн. евро, строителството на "Люлин" е на стойност 185 млн. евро за 19,5 километра, а пускът й е насрочен за 15 май тази година. Друг от приоритетните пътни проекти е този за магистрала "Марица", която заедно с "Тракия" трябва да бъде готова в средата на 2013 г. Към момента

над 60 компании са купили тръжни документи

за участие в строителството на лот 1 и лот 2 на магистралата към турската граница, а индикативният срок за избор на изпълнител е юни 2011 г.

За лот 1 на "Струма" тръжната процедура е в управляващия орган, каза министърът на регионалното развитие. Той съобщи още, че до юли 2013 г. трябва да има още готови участъци от магистралата, като големият строителен проблем е с лот 2 и лот 3. Росен Плевнелиев оцени като грешка, че лот 3 е бил изваден от предишното правителство от оперативна програма "Транспорт". До края на май 2011 г. магистрала "Струма" трябва да има готова концепция и предварителен бюджет, а още до март трябва да са готови прогнозите за трафика по нея.

От май 2011 г. ще бъде създадено Държавно предприятие "Стратегически инфраструктурни проекти", съобщи още Росен Плевнелиев. Проектното дружество ще се занимава само с  автомагистралите "Струма", "Хемус" и "Черно море". Според строителния министър по подобен начин се управляват големите пътни проекти в Гърция, Португалия, Испания и Унгария.

В рамките на проектното дружество ще се сформира международен екип.

ПРОЕКТИ ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА АВТОМАГИСТРАЛИ:

дължина/начало/до 1989 г./1990-2009 г./в строеж

“Тракия”/361,6 км/1971 г./135 км/110 км/116,6 км

“Хемус”/433 км/1971 г./108 км/39,6 км/-

“Марица”/117 км/1979 г./-/3 км/41,1 км

“Черно море”/103 км/1971 г./7,9 км/-/-

“Люлин”/19,5 км/2006 г./-/-/19,5 км

“Струма”/156/2001 г./-/17,5 км/-

Над 400 млн. евро отиват за отсечката София-Калотина

Сред пътните приоритети на страната до края на десетилетието е и аутобанът Калотина-София с общ бюджет от 405 млн. евро. Дължината му е 50 км. Министърът на регионалното развитие и благоустройството съобщи, че той трябва да е готов най-късно до 2015 г.

Западната дъга на столичното Околовръстно, която ще е връзката с автомагистрала "Люлин", трябва да бъде пусната до 2013 г. Година по-късно е планирано да се довърши и връзката на аутобана от сръбската граница със северната дъга на софийското Околовръстно, като по този начин се осигури бърза комуникация с магистралите "Хемус" и "Тракия".

Плевнелиев прогнозира, че с пускането на автомагистрала "Люлин" през пролетта по западната дъга на Околовръстното ще има големи задръствания, затова нейното разширение трябва да завърши бързо.

Тунелът под Шипка готов през 2015 г.

Сред седемте приоритетни пътни проекта до 2020 г. са и тези за 7 скоростни 4-лентови пътища. Най-важният, който ще свърже Видин и Ботевград с дължина 185 километра. За отсечката ще бъдат изхарчени 330 млн. евро. До края на програмния период 2013 г. се предвижда да бъдат изградени 65 км и да бъдат инвестирани 153 млн. евро, показват сметките на МРРБ. Останалата част от шосето трябва да бъда изградена между 2014 и 2020 г.

Друг проект от този сектор е строителството на пътя от 261 км от Русе - през Дунав мост 1 до ГКПП Маказа.

В него ще бъдат вложени 542 млн. евро. В тези средства влиза и изграждането на тунел под Шипка, като разчетите на строителното министерство предвиждат подземното съоръжение да е готово през 2015 г. До 2013 г. ще бъдат пуснати 55 км от пътя до Маказа и ще се инвестират 82 млн. евро.

200 млн. евро ще са нужни за строежа на 105-километровия скоростен път от Русе до Шумен. Проектът ще се финансира по оперативна програма "Транспорт" през следващия програмен период.

За тогава е предвидено и строителството на 85-километровия път Гюешево-София с бюджет 220 млн. евро. Така наречената автомагистрала "Рила" ще струва 420 млн. евро и е с дължина 143 километра.