Избрани Новини
"Труд": Втори живот за търговските центрове
Неуспешните проекти за търговски центрове са факт и у нас. Следва бърза смяна на концепцията, кръщаване с ново име и нов опит за летене в търговията.
Още през 2009 г. консултанти предупредиха, че цунамито от задаващи се обекти може да залее пазара. И предрекоха, че част от новите шопинг центрове няма да са конкурентни и ще се наложи смяна на предназначението им.
Първият търговски център с нова “премяна” е бившият “Мол Булевард” на бул. “Александър Малинов” в столичния жк “Младост”. За жалост стартът му съвпадна с началото на кризата и площите пустееха доскоро. В края на миналата година обаче на фасадата на триетажния комплекс лъсна огромна табела: “Първият сватбен мол в България”.
“Ние потърсихме собствениците на търговския център. Направихме проучване, че мястото е подходящо за сватбен мол. Те веднага приеха идеята ни”, коментира Петранка Топузова, собственик на фирма “Елеганс гардън”, която управлява мола.
Сега в комплекса има 10 специализирани магазина на 3000 кв. м площ. Предлагат се булчински и шаферски рокли, мъжки костюми, ризи, аксесоари, подаръци, както и организиране и заснемане на сватбени тържества.
Лесно запълнихме площите, явно пазарът е имал нужда от специализиран обект, допълни Топузова.
Варненският “Пфое мол” също търпи трансформация. От миналия месец има ново име - “Шопинг аутлет център”.
“В обекта действат 21 магазина, всички с аутлет концепция. Открихме детски център, ще има школи за танци и бойни изкуства. Част от търговските площи се преустройват. Насочваме се към услугите, тъй като търговията не е в силен период”, коментира Георги Манчоров от управляващата фирма “МС молс”.
Причина за новата концепция на “Пфое мол” е и зверската конкуренция в морската столица, където за клиенти се борят още “Мол Варна”, “Гранд мол” и “Варна тауърс”. По неофициална информация за още един мол край морето се мисли за “пълна промяна”. Става въпрос за недовършения “Галерия Варна”. Идеята е обектът да се даде на един голям наемател - например за детски или спортни стоки.
“Подобни трансформации са нормални. Сградите трябва да намерят реализация. Смяната на предназначението е логичен и положителен процес. За мен неуспешен е проект, от който не става нищо”, коментира Сергей Койнов, управител на компанията “Фортън интернешънъл”.
Христо НИКОЛОВ
Откриха “мол” за врати
Търговски център за врати беше открит вчера в столицата. Нетрадиционният “мол” всъщност е най-големият шоурум за врати в страната, в който са изложени над 50 модела. Той е част от производствено-административен комплекс на компанията инвеститор “Солид 55”. Близо 2 млн. евро са инвестирани в обекта, който се намира на бул. “Цариградско шосе” - на територията на бившия “Изотимпекс”.
В Елин Пелин е разположена новопостроената производствена база на компанията, където ще се правят по 1000 врати на година. Ще се разчита само на собствени патенти и разработки. Инвестицията е в размер на 14 млн. лв., а производствената площ се шири на 14 дка. Заводът в Елин Пелин ще бъде сред най-големите на Балканския полуостров, оборудван с най-модерни машини и технологии.
Българската фирма има представителства както на Балканите, така и в Словения. В правенето на врати ще бъдат ангажирани поетапно около 100 души. Така ще се развие регионалната икономика.
Производителят на врати предлага няколко икономични решения. Едно от тях е поставяне на нова врата, като допълнение на старата. Най-сигурният вариант, естествено, е поставянето на блиндирана врата
“Дунав мол” ще ставал аутлет център
Русенският “Дунав мол” вероятно ще се превърне в аутлет център, освен ако не се намери купувач за цялата сграда. Това казаха посредници в крайдунавския град.
Завършеният мол близо до р. Дунав е напълно готов и трябваше да зарадва русенци за Коледа 2009. Но лентата още не е прерязана. Австрийската компания “Хипо Алпе Адрия Лизинг” финансира проекта с над 15 млн. евро.
Въпреки атрактивните оферти за наем в зависимост от оборота търговците пренебрегнаха “Дунав мол”. Сега очакванията са обектът да събере под един покрив световни марки на ниски цени в първия аутлет център край Дунава.
“Дунав мол” има 4 етажа и сутерен с подземен паркинг за 228 коли. На партера по проект ще има супермаркет, 17 магазина и офиси. Още 70 магазина и казино са обособени на първи и втори етаж, а последните са за развлечения и отдих.