Избрани Новини
"Дневник": София удължи хаоса с външната реклама
Столичният кмет Йорданка Фандъкова анулира обявения в края на миналата година конкурс за разполагане на реклама върху общински терени.
Това се случи три дни преди крайния срок за подаване на документи. Така безразборното и безконтролно поставяне на билбордове в София ще продължи, тъй като в момента за над 1000 общински места няма валидни договори и не се плаща.
В писмо до рекламните агенции Фандъкова е обяснила прекратяването на процедурата с факта, че не е изпълнена точка 2 от решението на общинския съвет за обявяването на конкурса, която предвижда документация за него да бъде внесена за съгласуване в стопанската комисия. Фандъкова и главният архитект Петър Диков не бяха открити за коментар.
"Причината е, че има промени в Закона за общинската собственост и те разрешават на общината да направи договорите с агенциите 10-годишни, а досега публична общинска собственост можеше да се отдава само за 5 години", каза за "Дневник" Георги Ненков, председател на Българската асоциация за външна реклама.
Според него отлагането ще забави конкурса с два месеца, но си заслужава, ако договорите станат 10-годишни. "При такива договори компаниите ще са готови на по-големи инвестиции и това ще е добре и за общината", твърди Ненков. От "Московска" 33 не бяха открити за отговор на въпросите как общината ще си гарантира, че цената ще е справедлива и след 10 години, ще се отчита ли инфлацията, какви санкции ще има при неизпълнение на условията.
На противоположното мнение са от националната асоциация за външна реклама, чиито представители досега нямаха договори за билбордове върху общински терени. "Това непрестанно отлагане на конкурса води до загуба на пари. Кой ще ни компенсира и за хората, които бяха мобилизирани в подготовка на документацията за участие", коментира председателят на тази асоциация Христо Гюрковски. Той напомни, че върху общинските терени в момента стоят билбордове, въпреки обещанието те да бъдат свалени и никой не плаща за тях.
Опитите на общината да въведе ред в поставянето на външна реклама са от 2006 г. Приетата в края на 2007 г. след едногодишна подготовка и обсъждания с рекламните агенции наредба беше обжалвана и дълго време не влезе в сила.
Върховният административен съд се произнесе в края на 2009 г. в полза на общината и тогава започна подготовката на новите схеми и конкурси. В края на май 2010 г. общинският съвет гласува първата предложена от главния архитект Петър Диков конкурсна документация, но тя беше оспорена от агенциите пред Комисията за защита на конкуренцията и съда.