"Дневник": Краят на автоматичното подновяване на договорите с телекомите е с една идея по-близо

Архив Варна

10-02-2011, 06:37

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Мобилните оператори пак обсъдиха възможността да спрат автоматичното подновяване на договорите с абонатите си, но дали и кога ще се случи това все още е под въпрос, пише "Дневник".

От "Виваком" съобщиха, че от 1 март за един месец ще спрат с практиката. Ако в този срок другите два телекома също не направят това, "Виваком" ще върне автоматичното подновяване, уточниха от дружеството.

От "Глобул" твърдят, че на компанията са необходими около 2 месеца за актуализиране на договорите и премахване на автоматичното подновяване. От "Мобилтел" изразиха принципно съгласие за промяната, без да се ангажират със срокове, в които могат да я осъществят.

Трите компании излязоха с официални становища след проведена в сряда кръгла маса, организирана от Комисията за регулиране на съобщенията (КРС). От регулатора обясниха, че на срещата е обсъждано автоматичното подновяване наред с други практики, от които се оплакват потребителите - като например трудната преносимост на номерата или получаването на нежелани SMS-и.

"В резултат на дискусията бяха направени и предложения за законодателни промени, пряко касаещи клаузите за автоматично подновяване на договорите", съобщиха от КРС. Пред агенция "Фокус" председателят на КРС Веселин Божков определи практиките на мобилните оператори при подновяване на договорите като "фрапиращи".

"Не може абонат, който иска да си прекрати договора и направи уведомление със стандартната бланка, в нея да има допълнително условие, че в 7-дневен срок трябва да препотвърди", коментира Божков.

В момента договорите се подновяват автоматично от мобилните оператори, освен ако абонатът изрично не заяви с едномесечно предизвестие, че иска договорът му да бъде прекратен. Ако изтърве този срок и въпреки това поиска прекратяване, дължи неустойки в размер на стойността на договора (сумата от всички месечни такси до изтичането му). Заради оплакванията срещу тези неустойки се появи предложение от потребителски организации и някои политически партии като СДС размерът на неустойката да падне до 7% от стойността на договора.

Във сряда КРС предложи и законодателни промени, с които мобилните оператори се задължават да предупреждават абонатите си при изчерпването на техния кредитен лимит. Самите телекоми обаче оспориха предложението. "Идеята за въвеждане на кредитния лимит като задължително изискване към компаниите трябва да се разгледа много внимателно, тъй като в момента няма и възможност за техническо обезпечаване на подобно задължение", обясниха от "Мобилтел".

От "Виваком" уточниха, че и в момента компанията изпраща SMS на всеки потребител, чийто лимит е пред изчерпване. "Затова считаме, че към момента няма нужда от законодателна промяна, която само ще утежни взаимоотношенията между компанията и потребителите", коментираха от "Виваком".

"Мобилтел" и "Глобул" изпращат такива съобщения само ако преценят, че това е необходимо - например кредитната оценка за даден абонат е лоша и има риск да не може да си плати. Двете компании се аргументират, че кредитният лимит няма задължителен характер, а налагането му е по-скоро предпазна мярка за самите оператори, отколкото услуга за клиентите.