"Труд": Електромобилът ще ни вози много скъпо

Архив Варна

12-02-2011, 00:50

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Ако бъдещето на автомобила е електрическо, то е скъпо.

Изчисления на “Труд” показали, че карането на електромобил излиза доста солено. Като се включат всички разходи за данъци, застраховки и амортизиране, километърът на ток излиза невероятната сума от 1,71 лева (виж таблицата). Това е близо четири пъти над харчовете със същия по размер и мощност лек автомобил, работещ на бензин.

Защо е толкова скъпо? Нали всички тръбят колко е евтино да караш на ток?

Само преди ден у нас бяха продадени първите два електромобила - “Пежо iOn”, всеки с цена по 35 500 евро - 69 500 лева. По данни на производителя разходът им на 100 километра е 13,5 киловатчаса, което при средна цена от 15,6 ст. за квтч електроенергия прави около 3 лв. - едва по 3 стотинки на километър

Подобен автомобил на френската марка - “Пежо 107”, харчи 4,6 л бензин на 100 км, което излиза около 11 лева. Дори и с най-евтиното гориво - природният газ (метан), автомобилът харчи поне 7,50 лв. на 100 километра.

Но реалните сметки набъбват значително, когато се включи и цената на автомобилите, както и задължителните разходи за данъци и застраховки. Да не забравяме и овехтяването - стойността, която колата губи всяка година.

Ако за 3 години един стандартен автомобил изтрива около 40% от стойността си, при електромобилите загубата надвишава 60%, показват данни на сп. Auto Bild. Това е, защото имат много по-малък пробег, който намалява при стареенето на автомобила.

С едно зареждане екологичните возила изминават около 130 километра. След това им трябват 6 часа за пълен заряд от стандартната електрическа мрежа и 30 минути при трифазен ток. Но бързото зареждане значително скъсява живота на батерията.

Фабрично произведените електромобили тепърва излизат на улицата, така че все още няма представителни данни за това какъв е техният реален пробег, колко издържат отделните компоненти и какви дефекти се проявяват при експлоатацията им.