80 млн. евро ще струва нов терминал на Острова

Мисия Варна

17-02-2011, 13:41

Снимка:

© ВАРНАУТРЕ.БГ/Валентин Георгиев

Автор:

varnautre

Всичко от Автора

Между 70 и 80 млн евро ще бъде цената на новия контейнерен терминал, ако той бъде построен на Острова под Аспарухов мост.

Това стана ясно на специална среща, организирана днес в административната сграда на пристанище Варна-изток. На нея бяха поканени всички варненски депутати, областният управител, кметът, главният архитект, както и представители на морски и бизнес организации.

Лидерът на БСП Сергей Станишев, който е депутат от Варна, беше изпратил на срещата бившия транспортен министър Петър Мутафчиев.

Основните теми бяха параметрите на концесията на варненския порт, както и мястото на новия контейнерен терминал, който ще позволи сегашното пристанище в центъра на града да бъде отворено като зона за разходки и забавления за варненци.

Три бяха основните предложения за концесия: пристанището да бъде дадено на един концесионер, да бъде разделено на Варна-изток и Варна-запад или новият терминал да си има трети отделен стопанин. Сред присъстващите надделя мнението, че пристанището не трябва да бъде разделяно, за да не се предизвиква изкуствена конкуренция и дъмпинг между концесионерите. На срещата стана ясно, че срещу правото да печели от варненското пристанище, бъдещият му стопанин ще трябва да построи новия контейнерен терминал.

Основният спор обаче е за мястото на кейовете, които трябва да върнат Варна обратно в играта, след като от години порт Констанца е по-предпочитан от корабособствениците и превозвачите заради инвестициите и модернизацията, направени в него.

Всеобщото мнение на специалистите в бранша е, че контейнерният терминал трябва да бъде на Острова под Аспарухов мост. Това обаче беше посрещнато с недоумение от кмета Кирил Йорданов, който заяви, че Общината няма готовност за инфраструктура към новите кейове. Освен мост между брега и Острова били нужни и повече платна и "детелина" на ул. Девня, която не била в състояние да посрещне по-голям трафик. Според кмета по-подходящо е първоначално предложеното място - под Максуда.

Там не може да има модерно пристанище, тъй като още преди две години, когато е правен проектът за контейнерен терминал, финансиран с японския заем, е било ясно, че Варна ще трябва да почне да приема и тежки кораби, с голямо газене, които не могат да минат под Аспаруховия мост и по канала, категорични са морски специалисти. Огромна снимка на такъв кораб беше приготвил шефът на пристанището кап. Данаил Папазов, за да илюстрира на не-морските хора на срещата какви именно кораби все по-често отправят заявка за влизане във варненското пристанище. В отговор кметът Йорданов покани участниците в срещата на ново обсъждане на 14 март в Общината, на което ще присъстват и авторите на проекта за нов Общ устройствен план.

Ако предложението за терминал на Острова остане, ще се наложи ОУП-ът да бъде преработен и приемането му - отново отложено.

Две са алтернативите за изграждане на терминала и на самия Остров. Засега морските спецове са категорични, че по-доброто разположение е в района на неизползваното днес старшинско училище и кейовете на „Поддържане на чистотата на морските води" АД. По сметки на екипа на кап. Папазов строителството на терминал там ще отнеме три години и ще струва между 70 и 80 млн евро, приблизително 40% по-малко, отколкото беше предвидено за проекта под Максуда, договорен за финансиране от Япония.

На по-късен етап, ако този проект бъде реализиран, ще бъде удължен и варненският вълнолом, който да осигурява завет при бурно време. Това ще доведе и до укрепване на нестабилната основа на съоръжението, което от години потъва и се нуждае от сериозен ремонт.